Definice a slovník pojmů

A

ABS (Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System)

ABS – protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění).

Asistent rozjezdu do kopce

Asistent pro rozjezd do kopce udržuje automobil při rozjezdu zabrzděn a zabraňuje jeho pohybu vzad bez použití ruční brzdy. Když při rozjezdu motor vyprodukuje dostatečný točivý moment pro pohyb, brzda se automaticky uvolní a umožní plynulý rozjezd do kopce.

Zkratky: Hill Holder, HAC (Hill Assist Control), HSA (Hill Stop Assist)


B

BSA (Blind Spot Assist) Kontrola mrtvého uhlu

BLIS (Blind Spot Information System) Kontrola mrtvého uhlu

BSD (Blind Spot Detection) Kontrola mrtvého uhlu


E

ESC / ESP (Electronic Stability Control / Electronic Stability Program)

Zkratky ESC a ESP označují stejného pomocníka, elektronickou stabilizační kontrolu, případně elektronický stabilizační program, který pomocí přibrzďování kol a omezování výkonu motoru zlepšuje stabilitu automobilu při snížené trakci. Systém neustále monitoruje rotaci jednotlivých kol, úhel natočení vozu a polohu volantu. Pokud vyhodnotí, že automobil je natočen jiným směrem než volant a je tedy ve smyku, přibrzdí jednotlivá kola, aby podpořilo a přinutilo vozidlo zatočit správným směrem. Systém je využit hlavně při úhybných manévrech, kdy umožní automobilu rychle a bezpečně zatočit před překážkou a vyvarovat se nekontrolovanému smyku. Jedná se o nadstavbu ABS, která řidiči na kluzké vozovce pomáhá jet tam, kam potřebuje. Všechna auta vyrobená od roku roku 2014 musí být tímto systémem již vybavena standardně.

Mnohé automobilky mají pro kontrolu stabilizace vlastní označení a známe je jako: ASC (Active Stability Control – aktivní stabilizační kontrola), DSC (Dynamic Stability Control – dynamická kontrola stability), DSTC (Dynamic Stability and Traction Control – Dynamická stabilizace a kontrola trakce), PSM (Porsche Stability Management – řízení stability Porsche), VDC (Vehicle Dynamic Control – dynamická kontrola vozidla), VSA (Vehicle Stability Assist – stabilizační asistent vozidla) nebo VSC (Vehicle Stability Control – kontrola stabilizace vozidla).


F

FBC (Full Brake Controll)

Prevence nárazu s ovládáním brzd Full Brake Controll detekuje překážky při jízdě, ověřuje existenci nebezpečí kolize a zasáhne autonomním ovládáním nouzového brzdění. Pomáhá tak předcházet kolizím a snižuje jejich závažnost. Systém na překážku upozorní řidiče, a pokud řidič nereaguje, FBC automaticky vozidlo zabrzdí.


H

HAC (Hill Assist Control)Asistent rozjezdu do svahu

HDC (Hill Descent Control)

Pomocník pro sjíždění z kopců je opakem asistentu rozjezdu do kopce. Na nejstrmějších sjezdech udržuje HDC (u Fiata Ducato za přítomnosti asistenta Traction+) požadovanou rychlost vozidla bez nutnosti ovládání brzdy. Řidič se tak může soustředit na řízení bez rušivých vlivů a neztratit kontrolu nad řízením. Aktivuje se pomocí tlačítka na přístrojové desce. Systém najdeme hlavně u terénních aut a SUV. V podstatě se jedná o jakýsi tempomat pro nízké rychlosti v prudkých klesáních.

Zkratky: HDC (Hill Descent Control), DAC (Downhill Assist Control).

Hill HolderAsistent rozjezdu do svahu

HSA (Hill Stop Assist)Asistent rozjezdu do svahu


I

ISOFIX

Mezinárodní standard (ISO 13216) ukotvení dětské autosedačky. Povinný prvek pasivní bezpečnosti využívaný při přepravě malých dětí. Systém ISOFIX vytváří pevné spojení dětské autosedačky a karoserie vozidla, čímž snižuje riziko zranění dítěte přepravovaného na sedačce. Spojení dětské sedačky a karoserie je realizováno pomocí pevných třmenů, uchycených na karoserii. Výhodou systému ISOFIX je snadnost a spolehlivost použití, a především pevnost ukotvení sedačky do vozidla.


K

Kontrola mrtvého uhlu

Kontrola mrtvého úhlu upozorňuje řidiče na auta ve vedlejším pruhu, která nemusí vidět a při přejíždění do daného pruhu by mohlo dojít ke srážce. Indikátor je zabudován do bočních zrcátek a systém funguje pomocí ultrazvukových čidel na bocích auta. Systém varuje řidiče před vozidly, které jsou ukryta v tzv. mrtvém úhlu, do nichž obraz zrcátek nedohlédne.

Zkratky: BSA (Blind Spot Assist), BLIS (Blind Spot Information System), BSD (Blind Spot Detection)


L

LA (Lane Assistant)Systém sledování jízdního pruhu

LDWS (Lane Departure Warning System)Systém sledování jízdního pruhu


P

Pohotovostní hmotnost

Pohotovostní hmotnost vozu je hmotnost kompletně vybaveného vozidla i s předepsanou výbavou. Pohotovostní hmotnost vozu je částí celkové hmotnosti vozidla.
U obytných automobilů pohotovostní hmotnost zahrnuje (u většiny evropských výrobců) hmotnost kompletně vybaveného vozidla s předepsanou výbavou, plnou nádrž čisté vody, nádrž s 90% paliva, plynové bomby s 90% náplně, pomocnou baterii a hmotnost řidiče 75 kg.

Podvozek AL-KO

Speciální podvozek navržený společností AL-KO, který nahrazuje původní podvozek umístěn za kabinou vozidla. Výhodou tohoto podvozku je možnost variabilní délky, světlé výšky a pohotovostní hmotnosti. Je základem přidané bezpečnosti, zlepšené jízdní dynamiky a znatelně zvýšeného jízdního komfortu.


S

Systém sledování jízdního pruhu

Pomocí kamer na přední straně auta jsou sledovány jízdní pruhy. V případě přejezdu jízdního pruhu bez současného použití blinkru je řidič upozorněn světelnou signalizací nebo vibrací volantu. Pokud na upozornění nereaguje, systém sám zasáhne do řízení a vrátí vůz do správného směru.

Zkratky: LDWS (Lane Departure Warning System), LA (Lane Assistant)


T

TPMS (Tire Pressure Monitoring System)

Systém kontroly tlaku v pneumatikách je elektronický systém monitorování tlaku v pneumatikách, který řidiče v reálném čase informuje o poklesu tlaku v některé z pneumatik. Označován je anglickou zkratkou TPMS (Tire Pressure Monitoring System), případně jen TPM. Od listopadu 2014 je systém v EU povinný.

Foto: archiv, Fiat, AL-KO