Slovník pojmů
Náším slovníkem pojmů z karavaningu chceme definovat a pomoci s pochopením světa karavaningu. Naleznete zde užitečné informace a podklady k tématům kempu, cestování a techniky rekreačních vozidel, ať už jako začátečník nebo jako zkušený majitel karavanu či obytného auta. Náš slovník výrazů a pojmů neustále rozšiřujeme.
ABS (Akrylonitrilbutadienstyren) je amorfní průmyslový termoplast z řady kopolymerů, vyráběný s pomocí emulzní nebo blokové polymerace akrylonitrilu a styrénu při přítomnosti polybutadiénu.
ABS se vyznačuje mimořádnou pevností a houževnatostí, vykazuje vysokou odolnost vůči nárazům a tlakovým rázům (a to i za nízkých teplot), odolnost vůči šíření trhlin a vůči oděru. ABS je nenasákavý a zdravotně nezávadný. Styren dodává plastu lesklý a nepropustný povrch.
ABS – protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění).
Absorpční chladnička, často označovaná také jako plynová, funguje na principu odpařování chladicího média, při kterém je třeba zahřívat výměník. Nejčastěji se můžeme setkat s chladničkami, u nichž zahřívání zajišťuje jak elektřina, tak i plyn. U těchto modelů lze zdroj ohřevu zvolit přepínačem, dražší jsou vybaveny automatickou volbou. Absorpční chladničky pro funkci chlazení potřebují neustálý přísun energie.
Absorpční chladnička má proti kompresorové nižší účinnost a není schopna dosáhnout tak nízkých teplot. Nicméně její výkonnost stačí na běžný provoz.
ACSI (Auto Camper Service International) je organizace, která hodnotí kempy po celé Evropě. Založil ji v roce 1965 Holanďan Ed van Reine. V současných publikacích ACSI je prezentováno a hodnoceno téměř 10 000 kempů. ACSI také prodává CampingCard ACSI, která pro majitele přináší výhody, např. v mimosezónní slevy až 50 procent v více než 3000 kempech.
ADAC (Allgemeiner deutscher Automobilclub, Všeobecný německý autoklub) je hlavní organizace německých motoristů se sídlem v Mnichově. Jeho posláním je chránit zájmy motoristů, podporovat motoristický sport a turistiku. Původní a nejznámější služba klubu je pomoc při nehodách včetně vrtulníkové záchranné služby. Kromě toho vydává mapy a plány a provozuje řadu středisek pro bezpečnou jízdu.
Adaptivní tempomat - ACC (Adaptive Cruise Control) je tempomat, který se přizpůsobuje změnám, sleduje dění před automobilem a při blížící se překážce je schopen zareagovat a udržovat bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel.
ADAS (Advanced Driver-Assistance System) - Pokročilý asistenční systém řidiče zahrnuje technologie, které pomáhají řidičům při bezpečném provozu vozidla. Prostřednictvím rozhraní člověk-stroj (HMI) zvyšuje ADAS bezpečnost vozidla a silničního provozu. Systém ADAS využívá automatizované technologie, jako jsou snímače a kamery, k detekci blízkých překážek nebo chyb řidiče a na základě toho reaguje. ADAS může umožnit i různé úrovně autonomní jízdy.
AL-KO Trailer Control (ATC) je inovativní protiskluzový systém pro karavany. Jeho senzory reagují automaticky i na malá příčná zrychlení. Systém reaguje automaticky, řidič z této korekce téměř nic necítí. Díky jemnému brždění se přívěs automaticky přitáhne zpět do jízdního pruhu.
V rekreačních vozidlech patří bezpečnost mezi nejvyšší priority, proto jsou na trhu různé poplašné systémy. Existují systémy, které pracují s detektory pohybu, jiné jsou napojeny na kontakty na oknech a dveřích a mají upozornit majitele vozidel na neoprávněný vstup cizích osob do vozidla. Speciální formou jsou plynová varovná zařízení, která mají upozorňovat na plynový útok akustickými signály.
Alde International Systems AB je jednou z předních světových společností v oblasti karavanů a obytných aut, zejména pro systémy ohřevu teplé vody. Teplovodní ohřívače Alde se používají především v prémiových obytných automobilech. Alde je součástí skupiny Truma.
Klasický obytný automobil, jehož je možná nejčastěji setkat na cestách. Typickým znakem je jeho výrazná vyčnívající část nad kabinou řidiče, která je nezaměnitelná s jinými typy obytných aut. Alkovna nabízí praktický spací a úložný prostor. Z tohoto důvodu jsou alkovny velmi často používané a oblíbené v rodinách s dětmi. Vnitřním uspořádáním se podobají polointegrovaný automobilem. Alkovna je mnohdy označována i jako výklenek.
Ambientní osvětlení je trendem v osvětlení interiérů, které pomáhá vytvořit správnou atmosféru. Zpravidla se ambientní osvětlení vytváří pomocí LED pásků, inteligentních světelných LED panelů nebo inteligentních lampiček.
E/E (Elektrická/Elektronická) architektura označuje sjednocení elektronického hardwaru, síťové komunikace, softwarových aplikací a kabeláže do jednoho integrovaného systému, který řídí stále větší počet funkcí v oblasti ovládání vozidla, karoserie a zabezpečení, infotainmentu, aktivní bezpečnosti a dalších funkcí komfortu, pohodlí a konektivity.
Asistent pro rozjezd do kopce udržuje automobil při rozjezdu zabrzděn a zabraňuje jeho pohybu vzad bez použití ruční brzdy. Když při rozjezdu motor vyprodukuje dostatečný točivý moment pro pohyb, brzda se automaticky uvolní a umožní plynulý rozjezd do kopce.
Systém regulace prokluzu kol, běžně označovaný zkratkou ASR (Anti-Slip Regulation), je v automobilní technice dodatečné zařízení v hnací soustavě, které zabraňuje protáčení hnacích kol, a to ve všech rychlostech. Tím zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci.
AGM je nejnovější konstrukce olověné baterie, ve které je elektrolyt nasáklý v tkanině ze skleněných vláken. Tato pokročilá technologie byla vyvinuta, aby splňovala nejvyšší bezpečnost, maximální účinnost a delší životnost než u jiných stávajících typů olověných baterií. AGM baterie zvládnou dodávat energii i pro spotřebiče s vyššími požadavky na výkon, zároveň jsou vhodné i pro výkonné měniče. Kromě toho jsou AGM baterie vhodné i pro aplikace s nízkou spotřebou energie odebíranou po dlouhou dobu s mnoha cykly nabití a vybití.
Gelové baterie jsou typem olověných akumulátorů. Na rozdíl od baterie s kapalným elektrolytem je akumulátorová kyselina vázána ve formě gelu. Tím, že je zapouzdřena, lze ji provozovat v jakékoli poloze i během jízdy. To jí zaručuje patřičnou odolnost vůči otřesům. Mezi další výhody gelových baterií patří bezúdržbovost, nepropustnost, nízké samovybíjení a větší hloubka vybití. Gelová baterie je vhodná zejména pro spotřebiče s nižším příkonem.
Lithium-železofosfátové baterie (LiFePO4) reprezentují nejmodernější technologii, která v sobě spojuje řadu výhod. LiFePO4 baterie využívají elektrody složené z grafitové anody a katody tvořené směsí fosfátovou solí železa a lithia. Díky tomu mají jedinečné vlastnosti. Navzdory poměrně vysoké ceně však poskytují téměř celou svoji kapacitu a nabízí mnoho výhod.
Olověné baterie se zaplavenými elektrodami jsou ze všech typů palubních baterií nejlevnější. Jsou vhodné zejména pro majitele obytných aut, kteří spoléhají hlavně na externí energii, tzn. j. kteří chtějí baterii používat jen krátkodobě v ojedinělých případech a následně ji rychle dobít. Jejich atraktivita spočívá zejména v ceně. Pro ochranu před jejím rychlým opotřebením, je vhodné baterii nevybíjet příliš do hloubky. Nevýhodou je jejich propustnost, vysoká hmotnost, riziko tvorby nebezpečných plynů při nabíjení, vysoké samovybíjení a malá odolnost vůči otřesům.
Černá voda je odpadní voda z toalety, která obsahuje fekálie a shromažďuje se v toaletní kazetě. Tato nádrž by se měla pravidelně vyprazdňovat bez ohledu na to, zda je již třeba vyprázdnit kvůli množství kapaliny. Aby se předešlo problémům s likvidací, je třeba dodržet následující: Používat se může jen speciální kempinkový toaletní papír, toaletní chemii je třeba přidat po každém vyprázdnění a likvidace je povolena pouze na vhodných místech.
Vestavěný záchod v obytných automobilech připomíná běžnou toaletní mísu, která funguje na principu splachování. Ke svému provozu však potřebuje speciální chemické prostředky, které rozkládají odpad a neutralizují zápach. Horní část je tvořena mísou a splachovací nádrží, spodní část představuje odpadní nádrž, tzv. kazeta. Obě části jsou odděleny záklopkou, která zajišťuje, že zápach z odpadní nádrže zůstane uvnitř.
Moderní dveře karoserie na rekreačních vozidlech splňují všechny automobilové normy. Jsou vybaveny účinnými uzamykacími systémy, perfektně sedí a jsou výborně izolovány. Existují modely s integrovanými skly, zatemňovacími systémy a síťkami proti hmyzu. Takto zabezpečené dveře karoserie lze dodatečně namontovat i na starší vozidla.
EBITDA - zisk před započtením úroků, daní a odpisů (zkratka z anglického názvu Earnings before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) je indikátor, který ukazuje provozní výkonnost společnosti. Je to hrubý provozní zisk.
Zkratky ESC a ESP označují stejného pomocníka, elektronickou stabilizační kontrolu, případně elektronický stabilizační program, který pomocí přibrzďování kol a omezování výkonu motoru zlepšuje stabilitu automobilu při snížené trakci. Systém neustále monitoruje rotaci jednotlivých kol, úhel natočení vozu a polohu volantu. Pokud vyhodnotí, že automobil je natočen jiným směrem než volant a je tedy ve smyku, přibrzdí jednotlivá kola, aby podpořilo a přinutilo vozidlo zatočit správným směrem.
Více než 70 procent všech obytných aut v Evropě je postaveno na Euro podvozku. Týká se to základních vozů značek Fiat (Ducato), Peugeot (Boxer) a Citroen (Jumper), které jsou až na motory do značné míry totožné. Dodávky jsou vyráběny ve spolupráci mezi společnostmi Fiat a PSA Peugeot Citroen.
European Innovation Award je oceněním pro společnosti, které svými kreativními přístupy a technologickým pokrokem určují standardy v oblasti vozidel pro volný čas. Ocenění se děluje v několika kategoriích, od designu exteriéru a interiéru až po kempingové příslušenství a celkové koncepty obytných automobilů, kempinkových van a karavanů.
Prevence nárazu s ovládáním brzd FBC (Full Brake Controll) detekuje překážky při jízdě, ověřuje existenci nebezpečí kolize a zasáhne autonomním ovládáním nouzového brzdění. Pomáhá tak předcházet kolizím a snižuje jejich závažnost. Systém na překážku upozorní řidiče, a pokud řidič nereaguje, FBC automaticky vozidlo zabrzdí.
Front Assist je prvek aktivní bezpečnosti, který varuje před nebezpečím kolize, eventuálně se automatickým brzděním snaží kolizi zabránit, resp. minimalizovat její následky.
GRP je extrémně robustní a odolný polymer vyztužený vlákny vyrobený z epoxidové pryskyřice a polyamidu. Jednodušeji řečeno, je to plast vyztužený skleněnými vlákny.
Kvalita polyesteru GRP závisí na druhu skleněných vláken a typu použité pryskyřice. Skleněné vlákno zaručuje mechanickou pevnost, odolnost vůči vnějšímu poškození a vytvoření pevného tvaru.
GRP se používá z důvodu dobré mechanické pevnosti, nízké hmotnosti, odolnosti proti korozi, odolnosti vůči teplotám, dobré tepelné izolaci, vysoké odolnosti proti nárazu i v extrémních povětrnostních podmínkách.
V segmentu obytných automobilů se GRP používá k ochraně před vnějšími vlivy hlavně v konstrukci střech a podlah.
Pomocník pro sjíždění z kopců je opakem asistentu rozjezdu do kopce. Na nejstrmějších sjezdech udržuje HDC (u Fiatu Ducato za přítomnosti asistenta Traction+) požadovanou rychlost vozidla bez nutnosti ovládání brzdy. Aktivuje se pomocí tlačítka na přístrojové desce.
Maximální technicky přípustnou hmotností naloženého vozidla se rozumí maximální hmotnost stanovená pro vozidlo na základě jeho konstrukčních vlastností a konstrukční výkonnosti. Nejvyšší povolená hmotnost je součet provozní hmotnosti a povoleného užitečného zatížení.
Provozní hmotnost vozu je hmotnost kompletně vybaveného vozidla i s předepsanou výbavou. Pohotovostní hmotnost vozu je částí celkové hmotnosti vozidla. O provozní hmotnosti u obytných aut pojednává norma EU1230/2012.
Užitečné zatížení je rozdíl mezi celkovou, nejvyšší povolenou hmotností a provozní, pohotovostní hmotností. U obytných automobilů můžeme mluvit i o jeho doložitelnosti, která je k dispozici pro výbavu, zavazadla a spolucestující. Speciální vybavení, jako jsou klimatizační jednotka nebo markýza, se také považuje za užitečné zatížení.
Hygge vyjadruje pohodový přístup k životu, spjatý s pohodlným bydlením a uměním najít si něco krásného v každém okamžiku. Hygge styl bydlení spočívá především v útulnosti, pohodě a příjemné atmosféře. Je to vše, co evokuje pozitivní emoce a dobrou náladu.
Hymer Connect je systému ovládání, který poskytuje plnou kontrolu nad všemi ovladatelnými jednotkami ve vozidle v kterémkoli okamžiku. Je to digitální ekosystém, který přináší více svobody a umožňuje ovládat obytné komponenty, jako jsou vytápění, teplá voda, osvětlení a teplota chladničky. Hymer Connect zároveň umožňuje kdykoli zobrazit všechny informace o vozidle, jako je počet najetých kilometrů, spotřeba elektrické energie a stav vody.
Integrované obytné automobily jsou automobily s vlastní karoserií od výrobce obytného automobilu. Integrovaná vozidla jsou postavena pouze na podvozku základního vozidla bez kabiny řidiče. Jsou to skvosty karavaningu patřící do královské třídy. Poskytují neomezenou radost z cestování a maximální komfort.
Mezinárodní standard ukotvení dětské autosedačky. Povinný prvek pasivní bezpečnosti využívaný při přepravě malých dětí. Systém ISOFIX vytváří pevné spojení dětské autosedačky a karoserie vozidla, čímž snižuje riziko zranění dítěte přepravovaného na sedačce. Spojení dětské sedačky a karoserie je realizováno pomocí pevných třmenů, uchycených na karoserii.
Extrudovaný polystyren XPS vzniká vytlačováním taveniny krystalového polystyrenu za současného sycení vypěňovadlem. Jedná se o deskový materiál s minimální nasákavostí a velkou pevností. Používá se zejména pro tepelné izolace nebo izolace s vysokým zatížením. Oproti běžnému polystyrenu EPS má lepší vlastnosti, jako větší pevnost, nenasákavost a zejména lepší tepelně izolační vlastnosti.
Kempingové boxy nabízejí všem příležitostným kemperům a těm, kteří milují flexibilitu, perfektní příležitost rychle a snadno proměnit své každodenní auto na kempingové vozidlo. Kempingové boxy mají ještě jednu zásadní výhodu, že ve vozidle netřeba dělat žádné změny a zasahovat do jeho konstrukce. Na uchycení využívají vestavěné kolejnice nebo upevňovací oka. Představují levnou alternativu k trvale instalovanému zařízení.
Kempingové minivany se při jízdě od ostatních malých dodavek příliš neliší. Ale jakmile zastanou, projeví se jejich hlavní potenciál, a to charakteristická a praktická výklopná střecha. Další z možností na spánek a odpočinek je v zadní části sklápěcí lavice, ze které je jednoduché vytvořit pohodlné lůžko. Tato vozidla, až na výjimky, obvykle neobsahují kuchyňku s lednicí a koupelnu.
Moderní vozidla, které nabízejí úplnou nezávislost. Výbava obsahuje plnohodnotné zařízení karavanu. Ta obsahuje koupelnu s WC a sprchou, samozřejmostí je dostatek prostoru pro sladké sny a sezení. V neposlední řadě je zde více pohodlí, než v obytných dodávkach prezentováno pohodlnými lůžky, obývacím a kuchyňským koutem. Kompaktní automobily, jsou ideální pro páry či jednotlivce.
Kompresorové chladničky jsou vhodné především do elektricky soběstačných vozidel, při pobytech v kempech s elektřinou nebo ve velmi horkém podnebí. Dokáží udržet potraviny a nápoje příjemně chladné i při vysokých teplotách. Na rozdíl od absorpční technologie funguje kompresorová technologie na elektřinu. To znamená prostřednictvím palubní baterie nebo elektrické přípojky z vnějšího zdroje. V kombinaci se solárními panely a baterií dobíjenou z alternátoru během jízdy se její chod prakticky nemusí řešit, přičemž zde vždy bude jistota čerstvých potravin.
Kontrola mrtvého úhlu upozorňuje řidiče na auta ve vedlejším pruhu, která nemusí vidět a při přejíždění do daného pruhu by mohlo dojít ke srážce. Indikátor je zabudován do bočních zrcátek a systém funguje pomocí ultrazvukových čidel na bocích auta. Systém varuje řidiče před vozidly, které jsou ukryta v tzv. mrtvém úhlu, do nichž obraz zrcátek nedohlédne.
Likvidační stanice, místo určené k vypuštění a likvidaci černé či šedé vody. Většina těchto stanic dokáže také zásobovat karavany a obytná vozidla čistou vodou. Rozšiřování likvidačních stanic v celé Evropě také vedlo v posledních desetiletích k silnému nárůstu turistiky v obytných autech. Kromě kempů a parkovacích míst mají likvidační stanice i mnozí prodejci karavanů.
Markýza slouží k ochraně před sluncem a mírně nepříznivým počasím nebo může sloužit i k rozšíření obytného prostoru. Markýzy jsou připevněny na střeše nebo na boční stěně rekreačního vozidla. K dispozici jsou v různých délkách, tkaniny jsou většinou vyrobeny z nepromokavého polyesteru a PVC. Jako jejich příslušenství slouží přední a boční stěny a speciální osvětlení pro markýzy.
MBAC je modul rozhraní, který spojuje vybrané komponenty v obytné části automobilu a umožňuje jejich centrální ovládání, buď pomocí dotykového displeje MBUX v kabině vozidla, samostatného dotykového displeje v obytné zóně nebo pomocí aplikace pro smartphony.
MBUX je nejpokročilejší multimediální systém, jaký kdy společnost Mercedes-Benz vyvinula. MBUX je zkratka pro uživatelské zkušenosti Mercedes-Benz. Název MBUX pro informační systém signalizuje, že v popředí je uživatelský zážitek (UX), který byl od základů navržen kolem dotykového rozhraní.
Nádrž na odpadní vodu je pevně instalovaná nádrž v obytném automobilu. Slouží k zachytávání šedé vody, kterou lze odvádět do likvidačních stanic určených k tomuto účelu.
Obytná dodávka je sériově vyráběný dodávkový vůz, který je následně přestavěn na obytný vůz. Přestavba spočívá zejména v úpravě interiéru původního nákladového prostoru tak, aby vyhovovala potřebám cestovatele. Původní karoserie zůstává ve většině případů přestaveb na obytný vůz zachována ve svém původním tvaru a rozměrech.
Palubní ovládací panel je ovládací a zobrazovací přístroj v obytném automobilu nebo karavanu, na kterém se zobrazují různé funkce. Standardními funkcemi jsou stav nabití startovacího a palubního akumulátoru, jakož i zobrazení stavu naplnění v nádrži na čerstvou a odpadní vodu. Ovládací panel také zobrazuje, zda je vozidlo připojeno k externímu zdroji napájení.
Nádrž na čerstvou vodu v obytném automobilu lze naplnit přes plnicí hrdlo. Víčka hrdel jsou dostupná i v barvách jako černá nebo modrá. Klapky plnicích hrdel jsou obvykle vybaveny magnety.
Plynové systémy v rekreačních vozidlech musí být kontrolovány každé dva roky. Těsnost systému se zkouší stlačeným vzduchem. Při troj až pětinásobku obvyklého provozního tlaku se tlak musí udržovat deset minut. Nechybí ani vizuální kontrola plynového systému i zkouška hoření, kontrola zapalovacích pojistek a stav výfukových svodů. Testy plynu mohou provádět specializovaní prodejci karavaningu a často i zkušební organizace.
Láhve pro karavany nebo obytná auta mají obvykle speciální konstrukci a jsou vybaveny bezpečnostními prvky, jako je přetlakový ventil a detektor úniku plynu. Plynové lahve by měly být umístěny ve speciálně navržených a ventilovaných prostorech, které jsou oddělené od obytných nebo spárovacích prostorů.
Pro rekreační vozidla existuje mnoho různých variant plynových vařičů, ať už se dvěma, třemi nebo čtyřmi hořáky. Komfortní modely jsou vybaveny elektronickým zapalováním. Jako všechny spotřebiče na plyn v současných rekreačních vozidlech, i vařiče jsou provozovány při tlaku 30 milibarů (mbar).
Ohřívače a chladničky na plyn mohou být na palubě obytného auta provozovány i během jízdy. Vozidla registrovaná po roce 2007 musí mít speciální bezpečnostní zařízení, které zabrání úniku plynu v případě nehody. Speciální regulátory tlaku plynu ve spojení s vysokotlakými hadicemi přeruší přívod plynu při překročení rychlosti nárazu 15 km/h. Bezpečnostní zařízení lze dodatečně namontovat i na starší vozidla.
Skříňky na plynové láhve se používají jak v karavanech, tak v obytných automobilech. Musí být blízko obytného prostoru a na podlaze musí být zajištěno nucené větrání. Plynové láhve musí být bezpečně drženy. V rekreačním vozidle lze přepravovat maximálně dvě plynové láhve. To platí i pro láhve z plynových nádrží.
Uspořádání s jednolůžky v zadní části je nejoblíbenějším uspořádáním ložnice obytných aut. Jednotlivá lůžka jsou uspořádána podélně po stranách ložnice. Takové umístění přináší výhodu, když je možné dostat se do a z postele, aniž by se rušil partner. Další výhodou konstrukce je optimální využití prostoru pod přední částí postelí, který tvoří většinou šatní skříňky.
Speciální podvozek navržený společností AL-KO, který nahrazuje původní podvozek umístěn za kabinou vozidla. Výhodou tohoto podvozku je možnost variabilní délky, světlé výšky a pohotovostní hmotnosti. Je základem přidané bezpečnosti, zlepšené jízdní dynamiky a znatelně zvýšeného jízdního komfortu.
Jsou to kupé mezi obytnými automobily, elegantní a dynamické. Na rozdíl od integrovaných vozidel je kabina řidiče v polointegrovaných vozidlech kompletně převzata od výrobce podvozků a teprve poté je vybudována následná obytná část.
Okna pro obytná vozidla a karavany umožňují výhled ven, poskytují soukromí a zároveň snižují oslnění sluncem a eliminují nežádoucí tepelné ztráty nebo zisky. Kompletní okna pro rekreační vozidla s předem smontovanými dvojitými akrylátovými skly a integrovanými zatemňovacími a síťovými roletami proti hmyzu, takzvaná rámová okna, představil v 90. letech Seitz (dnes Dometic-Seitz).
Rozvor náprav je parametr vozidel označující vzdálenost předních a zadních kol. U dvoustopých vozidel je možné ho definovat jako osovou vzdálenost dvou náprav umístěných za sebou na téže straně vozidla.
Délka rozvoru ovlivňuje velikost a prostornost vozidla. Má vliv na jízdní vlastnosti a především na komfort jízdy. Čím delší je rozvor, tím plavnější a komfortnější je jízda. U vozidla s delším rozvorem totiž dochází při stejném vychýlení nápravy k menšímu pohybu prostoru pro posádku, což se pozitivně projeví na komfortu jízdy.
Šedá, jinými slovy odpadní voda je mírně znečištěná voda, která je bez fekálií. Při kempování je to typicky odpadní voda z kuchyně, umyvadla v koupelně (mytí rukou, čištění zubů) a sprchy. Šedá voda může být obvykle snadno vypuštěna do odtoku na likvidační stanici.
Jídelní kout s přídaným sezením je pohodlnější verzí polovičního jídelního koutu. Tvoří ho otočná sedadla řidiče a spolujezdce, lavice a samostatné, podélně umístěné křeslo nebo lavice na straně spolujezdce. Extra místo znamená extra pohodlí. Tato skupina sezení je jídelnou a obývacím pokojem zároveň. Toto uspořádání představuje prostor pro setkání celé rodiny, ale i místo, kde lze strávit příjemný večer s přáteli. Boční křeslo nebo lavice lze využít jako opěrku nohou z místa spolujezdce, které zároveň nabízí další úložný prostor.
Skupinu sezení tvoří lavice ve tvaru písmene L, otočná sedadla v kabině a stůl. Sedací souprava nabízí pocit prostoru jako doma na rohové sedačce. Se sezením většinou pro pět osob nabízí dostatek prostoru a porci útulnosti. Volně stojící stůl lze snížit a vytvořit tak další možnost na spaní. Kromě toho se dá za účelem ideálního pohodlí při stolování posouvat jak podélně, tak příčně.
Poloviční jídelní kout v obytném autě je prostorově úsporná všestranná varianta skupiny sezení. Tvoří ho otočná sedadla řidiče a spolujezdce a lavice. Deska stolu je na jedné straně uchycena na boční stěně vozidla a na druhé je podepřena nohou. Ta slouží zároveň jako základna pro otočnou desku, která je určena pro zvětšení plochy stolu. Po otočení křesel v kabině se tak v okamžiku změní prostor k sezení v obytném vozidle z kompaktního na pohodlný jídelní a obývací prostor přístupný pro všechna místa.
Velká skupina sezení až pro šest osob. Ideální pro všechny, kteří se rádi setkávají se spoustou lidí při večeři nebo večerních hrách. Skupinu sezení tváří v tvář tvoří proti sobě podélně umístěné pohodlné lavice, gauče a otočná sedadla řidiče a spolujezdce. Nastavitelnou desku stolu, s dostatečně velkou plochou, lze složit na polovinu, čímž vznikne mezi lavicemi praktický průchod. Stůl je většinou výškově nastavitelný, díky čemuž lze předělat sedací skupinu na další lůžko.
Skupinu sezení tvoří lavice ve tvaru písmene L, otočná sedadla v kabině a samostatné, podélně umístěné křeslo nebo lavice na straně spolujezdce. Sedací souprava nabízí pocit prostoru jako doma, sezení je jídelnou a obývacím pokojem zároveň. Uspořádání představuje prostor pro setkání nejen celé rodiny, ale je to také místo, kde lze strávit příjemný večer s přáteli. Boční křeslo nebo lavice lze využít jako opěrku nohou z místa spolujezdce, které zároveň nabízí další úložný prostor. Volně stojící stůl lze za účelem ideálního pohodlí při stolování posouvat jak podélně, tak příčně. V mnoha případech ho lze snížit a vytvořit tak další možnost na spaní.
Spouštěcí lůžko je stahovací doplňkové lůžko, které se používá především v polointegrovaných a plně integrovaných obytných automobilech. Spouštěcí postele mohou být v přední části vozu spuštěny až do výšky volantu a pokud se nepoužívají, jsou prakticky zajištěny pod stropem automobilu.
Systém kontroly tlaku v pneumatikách je elektronický systém monitorování tlaku v pneumatikách, který řidiče v reálném čase informuje o poklesu tlaku v některé z pneumatik. Označován je anglickou zkratkou. Od listopadu 2014 je systém v EU povinný.
Systém sledování jízdního pruhu je bezpečnostní asistent, který pomocí kamer na přední straně auta sleduje jízdní pruhy. V případě přejezdu jízdního pruhu bez současného použití blinkru je řidič upozorněn světelnou signalizací nebo vibrací volantu. Pokud na upozornění nereaguje, systém sám zasáhne do řízení a vrátí vůz do správného směru.
Ve srovnání s klasickým ponorným čerpadlem, které se instaluje přímo do vodní nádrže, je tlakové vodní čerpadlo mimo vodní nádrž, kde pomocí sacího tlaku směřuje vodu do odběrných míst. Hned po otevření kohoutku voda teče okamžitě a rovnoměrně a lze dosáhnout i vysokého tlaku vody. Další výhodou tlakového vodního čerpadla je jeho dlouhá životnost, jelikož jednotlivé díly lze opravit nebo vyměnit.
Traction+ je inovativní systém řízení trakce, který zlepšuje ovladatelnost na obtížném a kluzkém povrchu. Za nízké nebo nulové přilnavosti jakéhokoliv hnacího kola, řídicí jednotka zjistí prokluz a hydraulickému okruhu nařídí vyvinout brzdnou sílu na prokluzujícím kole. Tím se točivý moment přesune na kolo s lepší přilnavostí. To usnadňuje řízení, pomáhá udržet směrovou stabilitu a poskytuje nejlepší možnou trakci i na velmi nerovném a kluzkém povrchu.
Ventilační systém slouží k zabránění zápachu z toalety obytného automobilu. Klasikou na trhu je systém SOG. Plyny z kazetového WC jsou odváděny ven přes obslužnou klapku a pachy jsou filtrovány přes uhlíkovou filtrační vložku, která je připevněna na vnější straně servisní klapky s krytem filtru.
Výklopná okna jsou instalována v drtivé většině obytných aut a karavanů. Jejich výhodou je, že při vysokých teplotách a vaření lze doširoka otevřít. Výklopná okna nabízejí ve srovnání s posuvnými okny vyšší větrací průřez a většinou jsou výrazně levnější.
Základním vozidlem je vozidlo, na kterém je postaveno obytné auto nebo dodávka. V závislosti na konstrukci se využívají části vozidla od samostaného podvozku bez kabiny (integrovaná vozidla), přes celé podvozky s kabinou nebo kabinou se speciálním podvozkem, nap. AL-KO (polointegrovaná vozidla a alkovny) až po celá vozidla (obytné dodávky).
Baterie ve vozidlech pro volný čas vyžadují konstantní nabíjecí napětí 14,1 V. K tomuto účelu jsou určeny zesilovače nabíjení. Montují se do obytných automobilů nebo karavanů a poskytují potřebné napětí. Baterie se nabíjejí i během krátkých jízd. Zesilovače nabíjení zabezpečují zvýšení nabíjecího proudu z alternátoru na úroveň potřebnou k úplnému nabití baterie.
Zvedací střechy, pop-top střechy, výsuvné střechy, výklopné střechy nebo spací střechy, to jsou pojmenování, pod kterými známe praktický doplněk, který podstatně mění charakter vozidel a výrazně rozšiřuje jeho kempingové možnosti. Pop-top střecha vytváří nejen dodatečný prostor pro spaní, ale zvětšuje také prostor nad hlavou, díky čemuž je pobyt ve vozidle pohodlnější. Dvě dodatečná místa na spaní umožňují pohodlné a uvolněné cestování, ať už se jedná o poskytnutí spánku pro čtyři osoby, nebo získání dodatečného úložného prostoru.