Pondělí, 17. června, 2024

GRP

0

GRP je extrémně robustní a odolný polymer vyztužený vlákny vyrobený z epoxidové pryskyřice a polyamidu. Jednodušeji řečeno, je to plast vyztužený skleněnými vlákny. GRP je zkratka z anglického Glassfibre reinforced plastic, ale často se můžeme setkat i z její německou verzí GFK (Glasfaserverstärkter Kunststoff).

Kvalita polyesteru GRP závisí na druhu skleněných vláken a typu použité pryskyřice. Skleněné vlákno zaručuje mechanickou pevnost, odolnost vůči vnějšímu poškození a vytvoření pevného tvaru.

GRP střecha a podvozek Hobby Optima
GRP střecha a podvozek Hobby Optima, foto: Hobby

Výhody GRP
GRP se používá z důvodu dobré mechanické pevnosti, nízké hmotnosti, odolnosti proti korozi, odolnosti vůči teplotám a dobré tepelné izolaci. Další výhody GRP materiálu spočívají ve vysoké odolnosti proti nárazu i v extrémních povětrnostních podmínkách. GRP je často zmiňován v souvislosti s krupobitím, protože bez problémů snese menší až středně velké kroupy a úlomky skal. Pokud se neočekávaně vyskytnou praskliny způsobené extrémně velkými kroupami, lze je poměrně jednoduše a levně opravit.

V segmentu obytných automobilů se GRP používá k ochraně před vnějšími vlivy hlavně v konstrukci střech a podlah.

GRP střecha Dethleffs
GRP střecha Dethleffs, foto: Dethleffs

Nevýhody GRP
Navzdory mnoha výhodám mají střechy z GRP samozřejmě i nevýhody. Materiál je těžší než lehké hliníkové střechy, což má negativní vliv na užitečné zatížení a přes nepovšimnuté trhliny v plastu se může do vozidla dostat voda.

Zatížení střechy
Obecně platí, že po střechách vozidel se dá v omezené míře chodit. Maximální zatížení střechy je určeno výrobcem. Při přístupu na střechu je však třeba se vyhýbat bodovému zatížení. Doporučeno je použití velké podložky (např. polystyrenové desky), aby se hmotnost rovnoměrně rozložila na širší plochu.