Čtvrtek, 9. května, 2024

Baterie lithium-železofosfátová (LiFePO4)

0

Stále více majitelů obytných automobilů přechází z olověné baterie na lithiovou, označovanou také jako lithium-iontová baterieLiFePO4 nebo LFP. Lithium-železo-fosfátové (LiFePO4) baterie využívají elektrody složené z grafitové anody a katody tvořené směsí fosfátovou solí železa a lithia. Díky tomu má výsledný akumulátor jedinečné vlastnosti. Navzdory poměrně vysoké ceně však nabízí také mnoho výhod.

Lithiové baterie (LiFePO4)
Foto: batterium

Kapacita. Lithiová baterie má větší kapacitu při stejné velikosti, nebo naopak, při stejné kapacitě zabírá lithiová baterie méně místa než olověná baterie, protože má nejvyšší hustotu energie v nejmenším provedení.
Hloubka vybití. I když se doporučuje, aby se olověné baterie nevybíjely na více než 50 %, maximálně 60 %, lithiové baterie lze vybít až na 90 % (u některých značek i více) jejich kapacity, aniž by vznikla obava snížení jejich životnosti. To zase znamená, že baterii je třeba nabíjet méně často a lze ji používat déle.
Příklad: Z olověné baterie s kapacitou 100 Ah lze použít pouze 50 Ah, poté je třeba ji znovu nabít. U lithiových baterií s kapacitou 100 Ah lze však bez obav použít až 90 Ah a teprve potom nabít.
Cyklická životnost. Výrobci lithiových baterií hovoří o 3000-5000 nabíjecích cyklech při hloubce vybití 80-90%.
Čas nabíjení. Čas potřebný k úplnému nabití je poměrně krátký, ať už při použití solárního systému, alternátoru nebo externího zdroje energie.
Systém správy baterie (BMS). Zbývající kapacitu lithiových baterií lze pohodlně sledovat přes systém správy baterií BMS, tedy aplikaci v mobilním telefonu přes Bluetooth, což umožňuje velmi spolehlivý přehled například o spotřebě energie. U běžných olověných baterií bez instalace externího měřidla takový mechanismus neexistuje a bez toho je mimořádně obtížné odhadnout, kdy bylo dosaženo maximálních doporučených 50 % nabíjecí kapacity.
Rozsah pracovních teplot. Lithiové baterie lze používat při teplotách do -20 stupňů, ale nabíjení pod nulou může způsobit značné škody. I tady je to pod kontrolou BMS. Pro tento případ mají novější baterie přibalené topné rouno, které dokáže rozpoznat teploty a zahřát baterii, pro její bezpečné nabití.
Nízká hmotnost. Lithium-iontová baterie je výrazně lehčí než olověná baterie se stejnou kapacitou.

Jediné nevýhody, které lze uvést, jsou vysoké pořizovací náklady a potřebná moderní nabíjecí technologie.

Související příspěvky

Palubní baterie pro obytná vozidla: typy, vlastnosti, výhody a nevýhody