Čtvrtek, 9. května, 2024

ABS (Anti-lock Brake System)

0

ABS (Anti-lock Braking System) je systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění). Díky tomu nedochází ke ztrátě adheze mezi koly a vozovkou, proto zůstává vozidlo řiditelné.

ABS (Anti-lock Braking System)

Princip funkce ABS

Systém ABS zabraňuje zablokování kol při brzdění tím, že automaticky reguluje brzdný účinek na jednotlivých kolech, čimž nedojde k jejich zablokování. Při zablokování kola by totiž došlo ke ztrátě adheze mezi pneumatikou a vozovkou. Při ztrátě adheze na předních kolech by vozidlo přestalo reagovat na pohyby volantu, při ztrátě adheze na zadních kolech by vozidlo mohlo dostat velmi nebezpečný smyk zadní nápravy.

Jednotka ABS je umístěna mezi hlavní brzdový válec a brzdové trubičky vedoucí k jednotlivým brzdovým třmenům (brzdovým válečkům). Pokud řídicí jednotka dostane signál, že je kolo blokováno, krátkodobě sníží tlak v jeho brzdovém vedení a tím uvede kolo znovu do rotace. Nejnovější generace systému ABS dokáže takto reagovat až 40× za sekundu, tím je zajištěno téměř plynulé otáčení kol, a tedy i dobré řiditelnosti vozu. Zároveň je brzdná síla udržována na maximální možné míře, tedy na mezi adheze.

ABS (Anti-lock Braking System)
ABS (Anti-lock Braking System)

Výhody ABS

  • Protiblokovací brzdový systém pomáhá zkrátit brzdnou dráhu, protože kolo neztrácí smykovou dráhu.
  • ABS zabraňuje zablokování kola a umožňuje přesné brzdění na mokrém a kluzkém povrchu.
  • ABS umožňuje vozidlu objet předměty, protože při intenzivním brzdění se stále držíte na kolech.
  • Systém kontroly trakce má v ABS nejvyšší potenciál.
  • Lépe využívá brzdové destičky a brzdové kotouče.

Nevýhody ABS

  • Náklady na brzdy ABS jsou vysoké, protože zvyšují celkové náklady na vozidlo.
  • Náklady na údržbu jsou také vysoké, protože snímače na každém kole jsou drahé.
  • Protože systém ABS využívá brzdění nohama, výsledkem jsou nekonzistentní brzdné dráhy na různých površích za proměnlivých podmínek.
  • Zkušení řidiči mohou ručně brzdit častěji než brzdy ABS.
  • ABS zahrnuje použití dodatečného snímače a ovladače, což činí systém složitým.

Jak poznát činnost systému ABS

Při prudkém brzdění na mezi adheze je slyšet přerušované brzdění, např. na mokré vozovce. Přerušování způsobuje svou činností právě ABS, když odpouští tlak v brzdovém systému. Tím sníží brzdnou sílu a kolo se odblokuje. Pedál při této činnosti jakoby kope a při delším brzdění může u starších vozů klesat k podlaze. Systém ABS zajistí sám, aby nedošlo k zablokování kol.

Známé také jako: Antiblockiersystem, Anti-lock Brake System