EarthCruiser rozhodně patří do skupiny správných voleb ve světě dálkových a expedičních vozidel. Už samotný název australské firmy je mimořádně vhodný pro automobily tohoto určení. Její nejnovějším dílem je kombinace obytné nástavby Explorer XPR s terénními základem Unimog U430 Mercedes-Benz o výkonu 300 koní.
Dobré jízdní vlastnosti a řízení
EartCruiser má k dispozici palivové nádrže o kapacitě 800 litrů, které umožňují dojezd až 3500 km. Pokud se vozidlo i přes pohon na všechna čtyři kola dostane do potíží, může se spolehnout na dvojici elektrických navijáků, umístěných po jednom v přední a zadní části, s tažnou silou přibližně 9 tun. Lehký přejezd překážkami zajišťují vynikající nájezdové úhly. Dalšími pomocníky pro případné usnadnění pohybu divokou krajinou, které lze najít ve výbavě, jsou řetězová pila a sekera.
Při procházení mezi různými zeměmi a kontinenty se nikdo nemusí obávat pravo nebo levostranného provozu. Unimog U430 je vybaven tzv. Variopilotem, díky kterému lze volant a pedály přesunout na pravou stranu nebo opačně, za méně než 30 sekund. Takže řidič sedí stále na správné straně kteréhokoli státu. Volitelné je i řízení všech čtyř kol. S tímto řízením může být provedena i tzv „Psí chůze“, při které se může automobil pohybovat do stran, čímž se zvyšuje jeho flexibilita při jízdě.
Velkorysé kapacity
Impozantní a do jisté míry i svalnatý vzhled přidávají Unimog nástavby EarthCruiser Explorer. Ty jsou k dispozici ve dvou variantách. XPR440 s délkou 4,4m a překvapivě kompaktní XPR380 s délkou 3,8 m. Obě umožňují přepravu motocyklu nebo kol v zadní části. Velkorysá není jen kapacita pro palivo, ale i velikost zásobníku na čistou vodu. 860 litrů vystačí na několika denní pobyt mimo jakoukoliv civilizaci. Vozidlo může být upravené pro použití v rozdílných klimatických podmínkách, v teplotním rozmezí mezi minus 40 stupňů až po extrémně horka. Všechny nádrže, vodní čerpadlo a vodovodní potrubí, stejně jako baterie jsou vyhřívané. Na palubě se nachází chladnička o objemu 212 litrů a mrazák o objemu 68 litrů. Pro přenocování posádky slouží velká manželská postel (volitelně dvě samostatná lůžka) a prostor pro další dvě osoby na prvním patře. Pro australské vozidla typická je praktická venkovní kuchyně s elektrickým grilem.
Nadbytek funkci
Pomocí tabletu nebo smartphonu je možné ovládat a sledovat až 140 různých funkci vozidla. Mezi ně patří i sledování tlaku v pneumatikách nebo kontrola hydraulických podpěr. Pomocí nich může být vozidlo pohodlně zvednuté, například za účelem výměny pneumatiky. Tlaky všech čtyř pneumatik run-flat se mohou snížit při přechodu pískovými dunami a následně zvýšit pro jízdu na zpevněném povrchu. Mezi další telematické zařízení patří satelitní sledování automobilu. Pět kamer může zaznamenat a uchovávat data po dobu 45 dní. Cestu je možné sledovat v reálném čase z kteréhokoliv místa na světě a podělit se s jejím průběhem například s přáteli nebo příbuznými.
Experimentální tím EarthCruiser staví těžké expediční vozidla již řadu let. Tento nový model pouze pokračuje v tradicích značky. EarthCruiser má v nabídce samozřejmě i jiné mobilní domy na dlouhé vzdálenosti a v různých velikostech, základ kterým slouží vozidla jako Mercedes-Benz, Iveco a Fuso.
Foto: earthcruiser