Hmotnost a zatížení obytného automobilu
Při přípravě na dovolenou a nakládání obytného automobilu se snadno zapomene, že je třeba dodržovat určité pokyny. Hmotnost hraje hlavní roli, protože na jedné straně na ní závisí bezpečnost silničního provozu a na druhé, při překročení určitých hmotnostních limitů hrozí vysoké pokuty. Přetížení obytného automobilu, dokonce i jednotlivých náprav, by se nemělo brát na lehkou váhu. Zejména ve vozidlech s pohonem předních kol se zhoršuje trakce, odezva řízení a jízdní vlastnosti. V nejhorším případě je možné dokonce překročit i nosnost pneumatik. Důsledky nesprávného nakládání mohou být fatální! Pokud dojde k nehodě, mohou nastat problémy s pojišťovnou a ze strany policie k různým pokutám.
Kontrola hodnot zatížení vozidla
Všechny podstatné hodnoty, které jsou pro nakládání a vážení důležité je možné vyčíst z Technického průkazu obytného automobilu, přesně – Osvědčení o registraci vozidla, Část II., oddíl Hmotnosti:
- Bod G – Provozní hmotnost
- Bod F.1 / F.2 – Největší technicky přípustná / povolená hmotnost
- Bod N.1; N.2 – Největší technicky přípustná/povolená hmotnost na nápravu přední; zadní
Provozní hmotnost
Provozní hmotnost ovlivňuje, kolik máme možností při nakládání vozidla. Tuto hodnotu známe i pod pojmenováním Pohotovostní hmotnost, resp. Hmotnost v provozní stavu. U obytného automobilu je to vlastně hmotnost automobilu připraveného k jízdě při opuštění továrny, vybaveného standardním vybavením podle specifikací výrobce (před přidáním další doplňkové výbavy) jakož i nářadím, připravenou chemickou toaletou a připočítanými položkami v souladu s evropskou normou EN 1646-2 / ČSN EN 1646-2 (300047) – Obytná vozidla pro volný čas – Motorové karavany – Část 2: Užitečná zatížení (dále jen EN 1646-2), zahrnující následovné:
- řidič (75 kg)
- palivo natankováno z 90% objemu nádrže
- 100% naplněná nádrž na čerstvou vodu
- minimálně povolená, ale 100% plná dávka plynu
- kabelový buben / propojovací kabel pro elektřinu
Jelikož každý výrobce má svá specifika, přesné informace o hmotnosti je nejlépe zjistit v provozních pokynech konkrétního automobilu. Mnoho výrobců v snaze šetřit na hmotnosti uvádí pro jízdu např. nádrž pro čerstvou vodu jen několika litrů, většinou 20L (použití dělené nádrže), povolují pouze jednu plynovou láhev z lehkého hliníku, většinou 1x 11kg i když mají místo pro dvě nebo vyloučí rezervní kolo ze standardní výbavy a pod.
Největší technicky přípustná / povolená hmotnost
Maximální technicky přípustnou hmotností naloženého vozidla se rozumí maximální hmotnost stanovená pro vozidlo na základě jeho konstrukčních vlastností a konstrukční výkonnosti. Nejvyšší povolená hmotnost je součet provozní hmotnosti a povoleného užitečného zatížení. Ve většině případů je přípustná a povolená hmotnost stejná. Fyzicky správně je to tedy hmotnost vlastního vozidla s provozními náplněmi, naloženou výbavou, zavazadly i s cestujícími. Táto celková hmotnost představuje hodnotu, od které se závisí legislativní soulad použití osvědčení k řízení motorových vozidel. Výrobci se snaží přizpůsobovat a vybavovat své vozidla tak, aby byly přístupné veřejnosti s nejrozšířenější skupinou řidičského průkazu skupiny B, tj. do celkové hmotnosti 3500 kg. Proto již nějakou dobu vynakládají velké úsilí na snížení hmotnosti svých výrobků, hlavně lehčí konstrukci, která zahrnuje následující optimalizace:
- hmotnostně optimalizovaný podvozek (lehký hliníkový)
- lehčí motory
- lehká konstrukce díky moderním materiálům v konstrukci
- lehká konstrukce díky moderním materiálům a výrobním metodám při výrobě nábytku
- hliníkové lahve na plyn místo ocelových lahví
Největší přípustná hmotnost na nápravu
Největší technicky přípustnou hmotností na nápravu se rozumí hmotnost, která odpovídá maximálnímu přípustnému statickému svislému zatížení přenášenému koly nápravy na zem, danému konstrukčními vlastnostmi nápravy a vozidla a jejich konstrukční výkonností. Každý obytný automobil má určité limity, pokud jde o hmotnosti, které unese, a jak by měla být hmotnost rozložena po celém vozidle. Kvůli těžkému vnitřnímu vybavení trpí obytné vozy jednostranným rozložením hmotnosti. To má samozřejmě negativní vliv na chování při řízení. Řidičům obytných vozidel se doporučuje, aby nepřekračovali zatížení nápravy jejich naložením jenom na jednu stranu, například přepravou skútru v zadní garáži. U pohonu předních kol musí být přední náprava, aby poskytovala potřebnou přilnavost, také dostatečně naložena. Přípustná zátěž na nápravu nesmí být překročena, a to ani při současném dodržení přípustné celkové hmotnosti obytného automobilu. Při překročení zatížení nápravy hrozí pokuta a znatelně horší chování při jízdě.
Užitečné zatížení
Užitečné zatížení je rozdíl mezi celkovou, nejvyšší povolenou hmotností a provozní, pohotovostní hmotností. U obytných automobilů můžeme mluvit i o jeho doložitelnosti, která je k dispozici pro výbavu, zavazadla a spolucestující. Speciální vybavení, jako jsou klimatizační jednotka nebo markýza, se také považuje za užitečné zatížení! Norma EN 1646-2 rovněž stanovuje informace týkající se užitečného zatížení, které mají být zahrnuty do uživatelské příručky. Minimální užitečné zatížení pro obytné vozy je stanoveno následovně:
- spolujezdec (75 kg) na každé registrované sedadlo
- 10 kg zavazadel na sedadlo a spolujezdce
- 10 kg zavazadel na metr vozidla
Příklad pro obytný automobil o délce 7 m plus 3 spolucestující: 3 x 75 kg + 3 x 10 kg + 70 kg = 325 kg
Tolerance od výroby
Ze strany výrobce přicházejí také nepříjemné informace, kdy zdůrazňují, že během výroby mohou vznikat dovolené tolerance. Při specifikaci rozměrů a hmotností vozidel jsou možné přípustné odchylky odpovídající evropským předpisům o homologaci v rozsahu výrobních tolerancí (+/- 5%). Těchto 5% tvoří u vozidla s provozní hmotnosti 3.000 kg maximálně 150 kilogramů, takže skutečná hmotnost obytného automobilu, může být v rozmezí mezi 2 850 až 3 150 kilogramy. Doporučujeme proto zjištění skutečné hmotnosti vozidla jeho dodatečným zvážením, abychom měli k dispozici pravdivý údaj, který nám při nakládání vozidla velmi pomůže.
Důležitá je nejen váha, ale i rozložení zavazadel
Možnosti ukládání v obytném automobilu jsou specifikovány jeho půdorysem. Zadní garáž například vyzývá, abyste si vzali s sebou skútr nebo další těžké dovolenkové předměty. To vše je však na úkor přípustného zatížení zadní nápravy. Rozhodující je nejen skutečná hmotnost nákladu, ale i vzdálenost uložení od náprav.
Výpočet momentového efektu
Mnoho majitelů obytných automobilů ráda přidá zadní nosič pro kola, malé motorky nebo skútry. Důležité ale je, že pokud přidáváte stojan, pečlivě spočítejte, jaký účinek to bude mít na zatížení přední a zadní nápravy obytného vozu, protože oba mají své vlastní specifické limity. Když se přidá váha za zadní nápravou, stane se zadní pneumatika otočným bodem, což znamená, že jakákoli přidaná hmotnost zvýší zatížení zadní nápravy a zároveň sníží zátěž na přední nápravu. Musíte být velmi opatrní, abyste nepřetěžovali zadní nápravu a příliš neodlehčili nápravu přední. Je to nejen nezákonné, ale způsobí to, že se obytný vůz zátěží až moc vzadu, což způsobí potenciálně nebezpečné problémy s ovládáním, řízením a trakcí. To, zda jsou předměty naloženy blízko země nebo ve zvýšené poloze, nemá žádný vliv na hmotnost, ale má vliv na rozložení hmotnosti na nápravy. Rozhodujícím faktorem pro výpočet je příslušná vzdálenost „a“ od přední nápravy k jednotlivým uloženým předmětem „G“ a rozvor vozidla „R“ v cm. Hmotnost předmětu v kilogramech vynásobená vzdáleností od přední nápravy v cm dělená rozvorem v cm udává hmotnost, s níž předmět působí na zadní nápravu.
zátěž na zadní nápravě = (a x G) / R
Řidičům obytných vozidel se doporučuje, aby nepřekračovali zatížení nápravy jejich naložením na jednu stranu, například přepravou skútru v zadní garáži. U pohonu předních kol musí být přední náprava také dostatečně naložena, aby poskytovala potřebnou přilnavost. Pokud je skútr dokonce přepravován na vzadu namontovaném nosiči, působí to díky zákonu pák ještě intenzivněji.
Kalkulačka zatížení obytného automobilu
Důvěřuj ale prověřuj. Je logické, že to platí i pro bezpečnost silničního provozu (a ochranu před pokutami). Pro jednoduchou kontrolu zátěže obytného automobilu a zatížení jednotlivých náprav poslouží naše kalkulačka ve formě tabulky.
Analýza užitečného zatížení obytného automobilu
Správné uložení nákladu a přepravovaných věcí
Při nakládání vozidla je třeba vzít v úvahu několik věcí vzhledem k ramenu páky a zatížení nápravy. Mezi přední a zadní nápravu je nejlepší zabalit těžká zavazadla a těžké vybavení. Začněte těžkými předměty, které se nejlépe ukládají dole mezi nápravami. Je lepší dát lahve s nápojem do úložného prostoru pod podlahou než do nástěnných skříněk. Úložné prostory v blízkosti podlahy jsou vhodné pro vodní kanystry, dřevěné uhlí a podobně. Takto umístněné předměty snižují těžiště obytného vozu a zlepšuje jízdní stabilitu. Protiskluzové podložky také pomáhají udržovat vše na svém místě. Horní skříňky ve vozidle jsou ideální pro lehké předměty, jako jsou ručníky, oděvy a plastové nádobí. Měli byste se také ujistit, že police a otevřené oddíly jsou prázdné, takže nemusíte trávit cestu starostí s odletujícími věcmi. Objemné předměty lze snadno uložit ve sprše nebo skříních, zatímco zadní garáž poskytuje dostatek místa pro kola, potřeby pro grilování a kempinkový nábytek. V garáži doporučujeme použit policové systémy s boxy a s možnosti jejich zamykání. Navíc, obytné automobily s obzvláště velkými úložnými prostory usnadní správné naložení objemných a těžkých předmětů.
Volitelné doplňky, výbava a zařízení automobilu
Obytné vozidlo se zřídka prodává jenom se základním vybavením. Tento druh vozidel se kupuje na velmi dlouhou dobu, touha po ideálním osobním vybavení je velmi velká a nabídka enormní. Při koupě by se proto mělo pečlivě zvážit, které speciální vybavení je skutečně nutné. Chcete-li to provést, měli byste pečlivě projít katalogem výrobce a zvážit výhody každé jednotlivé možnosti. Nakonec lze sestavit seznam s požadovanými úpravami a dodatečnou výbavou s váhou, která navyšuje hmotnost vozidla a zároveň ubírá na jeho doložitelnosti. Pak můžete rychle zjistit, zda je nutné seznam dále rozšiřovat nebo ztenčovat tak, abyste udrželi vozidlo v použitelném stavu. Pro představu uvádíme několik druhů možné výbavy, která navyšuje hmotnost vozidla (v závislosti od výrobce a typu vozidla se může lišit).
Dovolenková výbava a jiná zátěž pro automobil
Příklady hmotností příslušenství automobilu a kempingové výbavy, která je často součástí dovolenkového nákladu. Hmotnost se může lišit v závislosti na modelu.
I zde lze ušetřit váhu: na letní dovolenou stačí jedna plynová láhev místo dvou.
Základní přísun potravin je praktický. Proč ale neprocházet místní trh a nevyzkoušet typická regionální jídla?