Reklama

Mnoho rodin si plánuje dovolenou obytným automobilem, ale kolik zavazadel si vlastně mohou s sebou vzít? Jaké modely vozidel jsou pro rodiny vhodné, pokud jde o užitečné zatížení? Německý automobilový klub ADAC hledal na tyto otázky odpovědi a prozkoumal z hlediska kapacity užitečného zatížení pět konceptů obytných automobilů v třídě do 3,5 tuny.

Základem pro srovnání byla rodina s dvěma dospělými a dvěma dětmi, které spolu se svými zavazadly obsadí místo v obytném automobilu připraveném pro výjezd na dovolenou. Srovnání ukazuje, kolik rezervy užitečného zatížení má každé vozidlo. V pěti zkoumaných třídách jsou určité významné rozdíly a aby bylo možné některé modely používat, musí se rodina s některým svým zavazadlem dokonce rozloučit.

Reklama

Integrované obytné automobily: Různé kapacity užitečného zatížení

Mezi velkými obytnými automobily existují určité rozdíly, najdou se i takové, které své limity užitečného zatížení dosáhnou velmi rychle. Ve třídě plně integrovaných obytných automobilů se na první příčce umístil Dethleffs Trend 6557 DBM, když mu po odečtení cestovní hmotnosti zůstala rezerva užitečného zatížení 240 kg. Stejně dobře si počínalo i Carthago c-compactline I 138 DB Super-Lightweight, které nabídlo rezervu zatížení pohodlných 200 kg. Na druhé straně se zcela odlišným výsledkem skončila Adria Sonic Axess 600 SL. S délkou 6,98 metru nabízí dostatek prostoru a pohodlí pro čtyři cestující, ale pokud má sloužit vzorové rodině i se zavazadly, skončí přetížený o 115 kilogramů. Takové přetížení má negativní vliv na jízdní dynamiku a navíc je to i extrémně nebezpečné.

Integrované obytné automobilyZnačka a modelProvozní
stav v kg
*
Plus vzorová
rodinná hmotnost
v kg
**
Užitečné zatížení
v kg
Dethleffs
Trend I 6557 DBM
2.7853.260240
Carthago c-compactline
I 138 DB Super-Lightweight
2.8253.300200
Adria Sonic
Axess 600 SL
3.1403.615-115
Polointegrované obytné automobily: Malé rezervy užitečného zatížení

V současném srovnání jsou rezervy užitečného zatížení polointegrovaný automobilů obecně výrazně nejnižší. Zde má navrch Dethleffs Trend T 7057 DBL, ale rezerva 95 kg představuje velmi malou útěchu. Za zmínku ještě stojí se slabou rezervou 20 kg Eura Mobil Profila RS 695 HB, ale i tak je to lepší výsledek než Chausson Titanum 768 XLB, založený na vozidle Ford Transit, s přetížením 38 kg.

Polointegrované
obytné automobily
Značka a modelProvozní
stav v kg
*
Plus vzorová
rodinná hmotnost
v kg
**
Užitečné zatížení
v kg
Dethleffs
Trend T 7057 DBL
2.9303.40595
Eura Mobil
Profila RS 695 HB
3.0053.48020
Chausson
Titanum 768 XLB
3.0633.538-38
Alkovny: Užitečné zatížení s vyšší rezervou

Dobrou volbou pro rodiny je Sunlight A68, který dovolí přibalit dalších 220 kilogramů. Alkovna Bürstner Lyseo Time A 700 G umožní přibalit další sportovní výbavu nebo doplňky o hmotnosti 100 kg, zatímco při vozidle Hobby Siesta de Luxe A 70 GM s rezervou pouze 20 kilogramů už se musíte rozhodovat, zda doma necháte kempinkový nábytek nebo nafukovací člun.

AlkovnyZnačka a modelProvozní
stav v kg
*
Plus vzorová
rodinná hmotnost
v kg
**
Užitečné zatížení
v kg
Sunlight A682.8053.280220
Bürstner Lyseo
Time A 700 G
2.9253.400100
Hobby Siesta
de Luxe A 70 GM
3.0053.48020
Obytné dodávky: Ne každá je vhodná

Ve třídě obytných dodávek jsou také velké rozdíly. Van Hymer Grand Canyon S s výklopnou střešní ložnicí na bázi Mercedes-Benz Sprinter má s kompaktními rozměry 5,93 m na délku a 2,03 m na šířku překvapujících 110 kg rezervy zatížení. S ním může vzorová rodina i se zavazadly cestovat bez problémů. Přemýšlet a třídit, co na dovolenou vzít navíc, už vyžaduje Sunlight Cliff 601, který nabízí 85 kg rezervního zatížení. Krok s těmito obytnými dodávkami nemůže s délkou 6,36 m, čtyřmi sedadly a postelemi držet La Strada Avanti F, která dosáhla s přetížením 117 kg nejhorší výsledek. Rodinná dovolená s tímto vozem je nepraktická a dokonce i nebezpečná.

Obytné dodávkyZnačka a modelProvozní
stav v kg
*
Plus vzorová
rodinná hmotnost
v kg
**
Užitečné zatížení
v kg
Hymer Grand Canyon S2.9153.390110
Sunlight
Cliff 601
2.7403.21585
La Strada
Avanti F
3.1423.617-117
Kempingové minivany: Kompaktní a všestranné podle výbavy

V žádné jiné třídě se na výběr nemusíte dívat tak jako ve třídě minivanů. Hmotnost prázdného vozidla se značně liší v důsledku různých dostupných motorů, převodovek a typů pohonu. Pohotovostní hmotnost zvyšuje také zvláštní výbava, jako jsou např. elektricky nastavitelná sedadla nebo kožené čalounění. Už zde by měli kupující přemýšlet o tom, kolik rezervy užitečného zatížení budou potřebovat a podle toho si naplánovat konfiguraci.
Vzorová rodina se zavazadly vozidlo VW T 6.1 California Ocean buď přetíží o 2 kg, nebo získá rezervu 112 kg. Vše záleží na konfiguraci, protože VW California v závislosti na výbavě má ​​extrémně odlišnou pohotovostní hmotnost.
Mercedes-Benz Marco Polo nabízí ještě větší rozpětí, ačkoli k jeho přetížení nedojde. Jeho rezervy užitečného zatížení se pohybují v rozmezí od 70 do 238 kg.
Velkým překvapením je Pössl Campster, který s délkou 4,95 metru má největší rezervu užitečného zatížení. V závislosti na modelu by mohla čtyřčlenná rodina přibalit na dovolenou ještě navíc 370 kg výbavy.

Kempingové minivanyZnačka a modelProvozní
stav v kg
*
Plus vzorová
rodinná hmotnost
v kg
**
Užitečné zatížení
v kg
Pössl Campster2.190 – 2.2952.665 – 2.77030 – 370
Mercedes-Benz Marco Polo2.487 – 2.5552.962 – 3.03070 – 238
VW T 6.1 California Ocean2.413 – 2.6072.888 – 3.082-2 – 112
*Hmotnost vozidla v provozním stavu dle DIN EN 1646-2
Základní hmotnost vozidla (prázdná palivová nádrž, prázdné nádrže na čerstvou a odpadní vodu), řidič (75 kg), na 90% naplněna palivová nádrž, láhve na LPG (podle údajů výrobce s hmotností do 50 kg), nářadí vozidla a zvedák (5 kg), kabelový buben CEE a připojovací adaptér (4 kg), přídavná baterie (pokud je k dispozici držák) a systém čerstvé vody (15 litrů).

**Vzorová rodinná hmotnost
Kromě hmotnosti vozidla připraveného k jízdě, vzorová rodinná hmotnost obsahuje hmotnost dalšího dospělého (75 kg), dvou mladých lidí (každých 50 kg), plus zavazadla pro čtyři osoby (každé 25 kg), plus dalších paušálních 200 kg. Na rozdíl od DIN EN 1646-2 *, tento výpočet podle zkušeností ADAC více odpovídá praxi.
Závěr: V každé třídě jsou vozidla vhodné pro rodinu

Srovnání ukazuje, zda se jedna o integrované, polointegrované obytné automobily, alkovny, obytné dodávky nebo kempingové minivany, každá třída je schopna nabídnout vozidla s větší nebo menší rezervou užitečné hmotnosti.
Třída malých kempinkových vozidel má stále dobré rezervy, což je mimo jiné způsobeno absencí toaletní místnosti. Pro rodiny, které se spokojí s menším pohodlím, ale vyžadují dostatečně velké užitečné zatížení pro sportovní nebo jinou dovolenkovou výbavu, může být malé vozidlo jako Camster nebo Grand Canyon S dobrou alternativou k velkému obytnému vozidlu. Poměrně různorodá kombinace motor / převodovka v této třídě zajišťuje širokou škálu možného užitečného zatížení.
V rozsáhlém výběru obytných automobilů existují jasné rozdíly, ale skutečný zázrak v užitečném zatížení nehledejte. Nicméně, pokud si ceníte pohodlí a chcete si na cestu ještě něco navíc vzít, doporučujeme poohlédnout se za plně integrovaným automobilem nebo alkovnou. Polointegrované vozy byly pro vzorovou rodinu s dětmi nejméně atraktivní. Na svou velikost oplývají malou rezervou užitečného zatížení, což má většinou na svědomí jejich dobrá a bohatá výbava.

Tipy jak šetřit na hmotnosti
  • balte vědomě a střídmě, vezměte si s sebou jen to, co skutečně potřebujete
  • nejlepší je nakupovat spotřební materiál přímo na místě dovolené
  • v létě stačí do malé kuchyně menší plynová láhev
  • při výběru kempingového nábytku věnujte pozornost jeho hmotnosti
  • pokud potřebuje, pronajmout kola v místě Vašeho cíle
  • zásobníky vody naplňte pouhých 15 litry, zbytek vody doplňte v kempu.
Bezpečně na cestách
  • před zakoupením obytného auta věnujte pozornost jeho možnostem v užitečném zatížení
  • při koupi ojetého vozidla, které je na skladě, si vyžádejte od prodejce aktuální protokol z vážení
  • nikdy nepřistupte na přetížení vozidla
  • při každé jízdě sledujte skutečnou hmotnost a zatížení náprav
  • při přechodu z osobního auta přizpůsobte styl jízdy obytnému automobilu
  • nezapomeňte, že brzdné dráhy obytného automobilu jsou výrazně delší
  • vždy mějte na paměti, že plně naložené obytné auto vykazuje výrazně horší jízdní vlastnosti
  • věnujte pozornost uspořádání nákladu, těžké věci dolů, lehké věci nahoru
Obecné pravidlo

Čím vyšší je hmotnost prázdného vozidla, tím obtížnější je dodržení přípustné celkové hmotnosti 3,5 tuny.

Zdroj: ADAC    Foto: ©ADAC/Uwe Rattay
Reklama