Aby cestující v obytném automobilu mohli pohodlně cestovat a při jízdě vnímali nerovnosti vozovky a naklánění co nejméně, vyvinula společnost AL-KO poloaktivní systém tlumení, zcela nový a inovativní Comfort Drive. Tento systém cílenými zásahy omezuje nebo kompenzuje nepříjemné pohyby obytného automobilu. Nejmodernější poloaktivní podvozek pro obytné vozy automaticky reaguje na manévry, jako je brzdění, zrychlování nebo zatáčení a pro pohodovou jízdu automatickým nastavením tlumičů kompenzuje nerovnosti na vozovce.

Podvozek obytného vozidla musí vydržet nárazy a otřesy, výmoly a nerovnosti vozovky, což výrazně snižuje komfort jízdy. Zároveň vysoká karoserie zvyšuje jejich těžiště, čímž mají tendenci se naklánět nebo kolísat. Aby se tyto problémy minimalizovaly, představila společnost AL-KO technologii Comfort Drive, která elegantně působí proti těmto vlivům. Systém se automaticky přizpůsobuje každému povrchu vozovky, nepostřehnutelně vyrovnává nerovnosti vozovky a automaticky reaguje při brzdění, zrychlování nebo zatáčení.

Princip fungování poloaktivního podvozku Comfort Drive

Poloaktivní podvozek vypočítává očekávaný pohyb vozidla a podle toho automaticky mění v reálném čase nastavení tlumičů. To výrazně snižuje pohyby podél nápravy vozidla a znatelně omezuje otřesy a nárazy. Systém Comfort Drive pro obytné vozy lze namontovat z výroby i dodatečně.

U systému Comfort Drive sedm senzorů trvale kontroluje chování vozidla, tj. pohyby mezi pneumatikami a karoserií, a předává tyto informace tlumičům. Ty pak průběžně přizpůsobují svou charakteristiku tlumení aktuálním podmínkám na silnici, aby zajistily optimální zážitek z jízdy. Podvozek navíc automaticky reaguje na stav zatížení a náhlý boční vítr a je navíc prostřednictvím rozhraní propojen s elektronickým stabilizačním programem (ESP) obytného vozu.

Základní režim Normal zlepšuje jízdní komfort a sledovací vlastnosti a je užitečný zejména na klikatých silnicích, kde musíte hodně zatáčet. Přepínatelný režim Comfort je užitečný na dlouhých, spíše rovných úsecích, například na dálnicích, a výrazně zvyšuje komfort jízdy, protože se doslova pohodlně vznášíte nad vozovkou.

Přečtěte si také:  Ford chce technologií varování při otevření dveří přispět k bezpečnosti silničního provozu

Výhody systému Comfort Drive pro obytné automobily

Poloaktivní podvozek COMFORT DRIVE zajišťuje zvýšení jízdního komfortu a bezpečnosti:

  • vyrovnávání nerovností vozovky
    Díky poloaktivnímu podvozku se obytný vůz přizpůsobí různým jízdním povrchům a v rámci daných fyzikálních limitů vyrovná nerovnosti. To optimalizuje přilnavost a trakci, zejména na kluzkém povrchu.
  • Snížení vibrací a zrychlení
    Comfort Drive snižuje vibrace a zrychlení obytného vozu až o 20 %.
  • Zvýšení stability vozidla
    Poloaktivní odpružení snižuje náklon a naklánění vozidla tím, že omezuje valivý pohyb obytného vozu při zatáčení. To vede k lepší přilnavosti k vozovce a vyšší bezpečnosti při jízdě. Vozidlo se méně houpe a brzdí plynuleji, brzdná dráha se zkracuje.
  • Podpora při nouzovém brzdění
    Pokud se situace vyhrotí, systém podpoří nouzové brzdění změnou funkce tlumičů.
  • Snížení hluku při jízdě
    Snížením vibrací se výrazně snižuje i hladina generovaného zvuku.
  • Individuální nastavení jízdního režimu
    S Comfort Drive je na výběr ze dvou jízdních režimů: Normal a Comfort. To navíc umožňuje individuální přizpůsobení trase jízdy.
  • Přizpůsobení různým podmínkám zatížení
    Podmínky zatížení mají významný vliv na rozložení hmotnosti obytných vozů. Poloaktivní odpružení tuto skutečnost zohledňuje a dokáže odpovídajícím způsobem upravit tlumení tak, aby byla zachována vyvážená jízda.

Rozdíl mezi originálním podvozkem a Comfort Drive

Standardní podvozkové komponenty jsou navrženy příslušnými výrobci vozidel pro co nejširší spektrum použití, zejména v oblasti obchodu, doručování zasílek a dopravy, kde je kladen důraz na funkčnost a flexibilitu z hlediska zatížení.

Přečtěte si také:  DexKo Global převzal technologickou společnost Toptron Elektronik

Zatímco například dodávka převáží v závislosti na práci zcela odlišný náklad a obvykle má na programu kratší vzdálenosti s častými krátkými zastávkami, obytný vůz je skutečný vytrvalec. Teměř vždy plně naložený ujede za jednu cestu několik stovek až tisíc kilometrů, a to při relativně plynulé jízdě a s několika krátkými přestávkami. Proto je systém Comfort Drive speciálně přizpůsoben požadavkům majitelů obytných vozů. Díky sofistikované technologii vždy ví, kolik odpružení a tlumení je třeba aktivovat v závislosti na aktuálních podmínkách na silnici, aby byla jízda trvale příjemná a bezpečná.

Rozdíl oproti aktivnímu odpružení

Rozdíl mezi aktivním a poloaktivním odpružením spočívá ve způsobu, jakým rozpoznává povrch vozovky a jízdní situace a následně upravuje a řídí charakteristiku odpružení.

Aktivní odpružení rozpozná nerovnosti vozovky a jízdní situace ještě předtím, než po nich projede, a podle toho předem změní nastavení. Tyto systémy mají přístup k různým systémům ve vozidle a jejich informacím, například ke kameře, radaru nebo lidaru, a komunikují spolu prostřednictvím elektronických rozhraní ve vozidle.

Poloaktivní podvozky fungují tak, že zjišťují pohyby a zrychlení podvozku a součástí karoserie a průběžně je sledují pomocí nainstalovaných systémových čidel. Podle zjištěných pohybů poloaktivní podvozek upravuje komponenty podvozku v rámci elektronické mapy.

Instalace systému Comfort Drive

Systém Comfort Drive se instaluje na podvozek, přesněji na tlumiče. Snímače pro měření jízdních pohybů jsou připevněny ke karoserii i k nosičům kol. Řídicí jednotka je umístěna pod sedadlem řidiče. Systém poloaktivního odpružení je integrován se stávajícím odpružením a spolupracuje s tlumiči na úpravě nastavení tlumení.

Přečtěte si také:  Ford chce technologií varování při otevření dveří přispět k bezpečnosti silničního provozu

U systému Comfort Drive jsou všechny tlumiče (levý a pravý na zadní nápravě / zadních kolech a přední vzpěry zavěšení) nahrazeny řízenými tlumiči. Kromě toho jsou na všech kolech a na podvozku namontovány senzory. Související řídicí jednotka, která řídí komunikaci mezi řízenými tlumiči a systémem snímačů, je umístěna ve skříňce sedadla v kabině řidiče. Systém lze přepnout z trvale aktivního normálního režimu do komfortního režimu pomocí tlačítka umístěného na palubní desce.

AL-KO v současné době nabízí poloaktivní podvozek pro obytná vozidla na bázi Mercedes-Benz Sprinter ve spojení s podvozkem AL-KO AMC. Systém Comfort Drive lze namontovat i dodatečně. K tomu je bezpodmínečně nutný modul PSM nebo předmontovaný modul PSM od společnosti Mercedes-Benz. Instalaci může provést kterékoli zákaznické centrum AL-KO nebo certifikovaný servis.

Zdroj: AL-KO Vehicle Technology

AL-KO Vehicle Technology Group

Skupina AL-KO Vehicle Technology Group je rychle rostoucí globální technologická skupina a obchodní jednotka společnosti DexKo Global Inc. S vysoce kvalitními komponenty podvozků a odpruženími pro obytné automobily, přívěsy a užitková vozidla, jakož i stavební a zemědělská vozidla představuje skupina to nejlepší z hlediska funkčnosti a komfortu, jakož i inovací k zajištění vyšší bezpečnosti jízdy. Skupina byla založena v roce 1931 a má přibližně 3 300 zaměstnanců na více než 40 místech po celém světě. Do společnosti patří 17 mezinárodních značek AL-KO, Aguti, Bankside Patterson, Bradley, Brink, CBE, Cmtrailer parts, De Haan, E&P Hydraulics, Fluid-Press, G&S Chassis, Hume, Nordelettronica, Preston Chassis, SAFIM, SAWIKO a Winterhoff.

Domovská stránka: alko-tech.com

Líbil se Vám článek?

Dejto to najevo a kupte naši redakci kávu.
Podpořte ji peněžitým darem bankovním převodem na účet
2400806950 / 2010
nebo naskenujte QR kód s údaji k platbě. Výši částky si určete sami. Děkujeme!