Reklama

Alespoň polovina Čechů přemýšlí o dovolené na palubě karavanu či obytného vozu. Ukazují to výsledky průzkumu, který si prostřednictvím aplikace Instant Research nechala vypracovat společnost Campiri. Každý třetí Čech takovou dovolenou dokonce přímo zvažuje. Z výsledků průzkumu dále vyplývá, že popularita karavanů roste především mezi mileniály. Podle něj takřka dvě třetiny respondentů ve věku od 27 do 35 let zaznamenalo, že se o tomto trendu více mluví. Průzkum rovněž představil destinace, do kterých by Češi s karavanem vyrazili. Porovnáním se studií provedenou Evropskou komisí cestovního ruchu se ukazuje, že na rozdíl od ostatních evropských národů zůstávají věrní domovu.

„Rostoucí popularitu karavanů v České republice pozorujeme dlouhodobě. Nyní se jasně ukazuje, že celá polovina Čechů dovolenou na kolech nevylučuje. Tři pětiny z nich takovou dovolenou v letošním roce přímo zvažují. Na základě získaných výsledků usuzujeme, že karavaning opouští stereotyp záliby převážně starší generace, ale že tato komunita mládne. Chceme proto potenciálním zákazníkům a všem zájemcům o nezávislou dovolenou poskytnout maximální jednoduchost všech procesů a co nejširší nabídku vozů, včetně těch, které si majitelé upravují k obrazu svému,“ komentuje výsledky průzkumu CEO Campiri Lukáš Janoušek.

Reklama

Dle průzkumu je pro Čechy představa dovolené strávené na palubě karavanu či obytného vozu navázána na řadu výhod. Mezi respondenty dominuje zejména svoboda či nezávislost, kterou si s karavaningem spojují dvě třetiny respondentů. Dalšími pojmy, které si dotázaní ve spojení s cestováním v karavanech dle průzkumu často vybavují, je například flexibilita, ale i zábava. 70 % respondentů uvedlo, že si využívání karavanů spojuje s možností objevování nových míst a zážitků. Nejcennějším benefitem, který upřednostňuje celých 80 % dotázaných, je vysoká míra soukromí.

Češi věrní domovu, Evropané volí zahraničí

Průzkum rovněž zohlednil lokality, které by v případě dovolené v obytném vozu Češi preferovali. Takřka dvě třetiny respondentů by zamířily do přírody. Necelá polovina z nich preferuje přímořské destinace. Zbylá třetina upřednostňuje návštěvu památek v historických lokalitách. Průzkum ukazuje i preference mezi pohlavími. Zatímco muži se s karavany vydají spíše do horských oblastí, ženy se rozhodují především s ohledem na děti. Data rovněž uvádí, že například mladí lidé častěji vybírají cílové destinace na základě místní kuchyně.

Z výsledků také vyplývá, že při výběru destinace pro trávení dovolené zůstávají Češi věrní domovu. Pro objevování tuzemských regionů se rozhodly téměř dvě třetiny z nich. Tato varianta je nejvíce lákavá například pro obyvatele Vysočiny, kteří by ji před dovolenou v zahraničí upřednostnili až v 9 z 10 případů. Druhou volbu představuje střední Evropa či alpské státy. Další preferovanou destinací, zejména mladšími respondenty, jsou státy jižní Evropy.

„Výsledky průzkumu přinášejí srovnání se studií provedenou Evropskou komisí cestovního ruchu v loňském roce. Ta reflektovala trendy v cestování občanů napříč evropskými státy. Porovnáme-li data z obou průzkumů, zjistíme, že Češi smýšlejí oproti svým sousedům konzervativněji. Největší rozdíl nalezneme například ve srovnání s občany Beneluxu, Německa, Rakouska či Polska. Dle průzkumu hodlá trávit dovolenou doma pouhá třetina z nich. Nejblíže se českým trendům blíží Itálie či Španělsko, kde takovou dovolenou plánuje přibližně polovina respondentů,“ doplňuje Janoušek.

Foto: Campiri