Cestovní ruch zaznamenal dle organizace WTTC až 50% propad v celkovém obratu, zájem o cestování však neopadl. Cestovatelů je naopak více. Kvůli rostoucím cenám, komplikacím se spoji a zejména stresu se však stále častěji obrací k takzvanému „slow travel“. Trendu, který je součástí hnutí za udržitelné cestování a klade důraz na větší osobní prožitek turisty. To se projevuje i v růstu společnosti Campiri, která provozuje digitální platformu pro pronájem obytných vozů v Česku, Polsku, na Slovensku, ale i v Řecku a brzy ve Španělsku. Jak ukazují její meziroční výsledky, zájem o pronájem karavanů se více než zdvojnásobil a ke konci června celková hodnota rezervací na Campiri přesáhla 50 milionů korun. Podobným tempem na platformě roste i počet obytných vozů nabízených k pronájmu.

„Ukazuje se, že mnozí lidé namísto tradičního cestování se všemi kontrolami, zpožděním a stresem upřednostňují svobodné cestování. Jeho rostoucí popularitu vidíme nejen v počtu lidí, kteří si na naší platformě karavan pronajímají, ale i v celém odvětví. Firmám, které lidem umožňují cestovní zážitek přizpůsobit svým představám a pravidlům, se zkrátka daří. Karavany jsou pro cestující v tomto ohledu skvělou volbou, protože jsou dopravním prostředkem a zároveň místem k bydlení. Poskytují tak více soukromí, časovou flexibilitu a s ohledem k nedávné pandemii i větší míru bezpečí,“ vysvětluje Lukáš Janoušek, CEO Campiri.

Popularita cestování obytnými vozy ovšem roste nejen vlivem aktuální krize, která zachvátila například světové aerolinky, ale i díky stále populárnějšímu trendu slow travel a udržitelnosti. Podle dat například více než 60 % německých turistů upřednostňuje takovou formu cestování, která je šetrná k životnímu prostředí. Při plánování dovolené tak mnozí lidé raději sáhnou po výpůjčce karavanu či obytného vozu, což jim nejen umožňuje větší volnost, ale představuje šetrnější variantu právě i z environmentálního hlediska.

Se zájmem roste i počet nabízených vozů

Že je caravaning na vzestupu, jasně dokazují výsledky Campiri. Za uplynulý půlrok v meziročním srovnání společnost jen v Česku pronajala 2,3krát více vozů. Z pohledu takzvaných rentdays, tedy počtu pronajatých dnů, je nárůst dokonce trojnásobný. K tomu si Campiri může přičíst dalších 1 000 rentdays v Polsku, na Slovensku a v Řecku. Zároveň se výrazně rozšířila i samotná nabídka obytných vozů ve všech zemích působení.

„Zatímco v polovině minulého roku nabízeli pronajímatelé na naší platformě 250 obytných vozů, v tomto pololetí to bylo již přes 650 vozů, přičemž každý měsíc jich v naší nabídce přibývá zhruba dalších 50. Podobně podstatným údajem je ale i to, že znatelně poklesla míra rušení rezervovaného bookingu, která meziročně klesla o 77 %. I to vnímáme jako důkaz rostoucí důvěry, kterou klienti k naší platformě mají,“ komentuje Janoušek.

Pronájmem vozu to jen začíná

Platforma k pronájmu obytných vozů ale zdaleka není jedinou službou, kterou Campiri nabízí. Společnost v červnu nově otevřela Campiri Base, vlastní servis v pražské Ruzyni, kde si karavanisté mohou svůj vůz nechat opravit nebo připravit na cestu. K tomu provozuje i portál Dokempu.cz, kde zájemci mohou najít informace o kempech v Česku i na Slovensku a praktické tipy.

„Dlouhodobým cílem Campiri je nabízet všezahrnující služby v oblasti caravaningu. To znamená nejen poskytnout platformu, kde vlastníci mohou pronajímat své vozy, ale právě například i servis nebo edukační aktivity. Cílem je vytvořit ekosystém, ve kterém každý, kdo chce s karavanem cestovat, ať už profesionál, nebo začátečník, najde veškeré potřebné informace, zázemí, naplánuje si cestu nebo rezervuje své místo na stání v kempu,“ uzavírá Janoušek.

Zdroj: TZ Campiri