Hymer Duomobil B-DL 534Při letošních premiérách obytných automobilů a představeních novinek pro rok 2017 neušel pozornému oku jeden detail. A to návrat obývacích pokojů v zadní části automobilu. Toto uspořádání bylo v minulosti velmi oblíbené, ale postupem času obývací prostory vytlačily ložnice různých provedení. Takové obýváky nakonec z nabídky jednotlivých evropských výrobců, až na male výjimky, zcela vymizely. Společenské prostory zůstaly a staly se výsadou už jen velkých a luxusních obytných automobilů, např. Concorde Carver. To co platilo v kontinentální části Evropy však neplatí pro ostrovní konzervativní Velkou Británii. Právě tam zůstalo toto uspořádání velmi oblíbené a prezentované hlavně výrobcem Auto Trail nebo skupinou Swift.

V průběhu posledních let se sporadicky objevilo v nabídce některého výrobce, působilo však spíše exoticky, mimo zaběhnutý trend. Letos však přišlo oživení a zadní obývací pokoj má zařazen ve svém výrobním programu hned několik významných výrobců. Za klasické uspořádání můžeme považovat umístění pohodlného sezení ve tvaru písmene U kolem centrálního stolku. Stále více se objevuje i půdorys ve tvaru L, doplněný o konferenční stolky a různé skříňky, ať už TV nebo barové. Všechny jsou však prosvícené velkými širokými okny, nejčastěji na všech třech stranách.

Spaní je řešeno nejčastěji rozložením sedací soupravy na velkou postel. Zde však třeba počítat s větším počtem poskládaných dílů, které plní funkci matrací. Komfortnější řešení počítají se spouštěcím lůžkem, které zabírá celou plochu a změní tak velmi rychle zadní prostor automobilu na ložnici. Spaní v tomto případě bude asi pohodlnější, nakolik jsou k dispozici plnohodnotné matrace.

Fakt, že to výrobci se zadní obývacím pokojem myslí vážně, dokazuje nástup hned několika novinek. Bavaria a Pilote představili integrované modely I650U resp. G650 s délkou 6,49m za atraktivní cenu. Hned dvěma modely přišel Bürstner, a to s novou řadou Lyseo 744 a konceptem Harmony, který se veřejnosti představil na veletrhu Caravan Salon v Dusseldorfu. Španělský Benimar se chlubí modelem Mileo 282 a francouzský Challenger modelem 291 Cruiser nebo italská Mobilvetta K-Yacht TeknoLine MH80. Nesmíme zapomenout ani na Hymer Duomobil B-DL 534 nebo Frankia A 740 Plus, které se od ostatních modelů liší rozložením v přední části. Výpočet všech automobilů není možný, protože seznam se stále doplňuje. Jedno je však jisté. Návrat obývacího pokoje v zadní části zažívá oživení a jsme zvědaví, jak se mu bude dařit a jaké vychytávky ještě konstruktéři obytných automobilů vymyslí. Těšíme se na Vaše názory a reakce.

Foto: výrobci a archiv akromobil