Britský inovátor v oblasti elektronického pohonu Bedeo se spojil s francouzskou skupinou Trigano a vytvořili ElectriX, unikátní hybridní obytný vůz s dojezdem více než 900 km. Automobil s elegantním designem, který stírá hranice mezi obytným vozidlem a dodávkou nabízí navíc možnost plně elektrického pohonu.
Společnost Bedeo již léta úzce spolupracuje s výrobci automobilů na přestavbě tradičních lehkých užitkových vozidel s klasickým vznětovým pohonem na plně elektrická vozidla a hybridy s prodlouženým dojezdem. V druhém případě používá systém, který jednoduše nazývá Range Extender (RE), dvojici nábojových motorů a bateriový balík, které elektrifikují zadní kola, aniž by bylo nutné měnit základní hnací ústrojí. Řidiči mohou stisknutím tlačítka vyvolat plně elektrický pohon zadní nápravy bez ztráty dojezdu a potřeby tankování sériového motoru.
Bedeo vstoupil na trh s obytnými vozidly prostřednictvím partnerství se skupinou Trigano, která je známá tím, že zastupuje přibližně 27 značek ze světa obytných vozů, karavanů a kempového vybavení. Inovativní technologie Bedeo, vytvořená jako reakce na rostoucí poptávku po udržitelném cestování, umožňuje poskytnout řešení, které spojuje ekologičnost s výkonem a dojezdem. První obytné automobily s elektrifikovanými systémy jsou modely Chausson X550 a X650 ElectriX spolu s modely X150 a X250 ElectriX sesterské značky Challenger.
Systém RE nabízí to nejlepší z obou světů. Do zadních kol umisťuje nábojové elektromotory o výkonu 115 kW a pod podlahu montuje 37 kWh baterii, aby nezmenšovala obytný ani úložný prostor. Tato kombinace pohání obytný vůz kompaktních rozměrů s odhadovaným dojezdem až 100 km bez emisí. Naftový motor základního vozu Fiatu Ducato přitom zůstává v původním stavu. Když se baterie vybije nebo se řidič rozhodne šetřit elektrickou energií, může jednoduše přepnout zpět na naftový motor a užívat si 700 až 900 km celkového odhadovaného dojezdu. Baterie se následně nabíjí prostřednictvím rekuperačního brzdění nebo externího nabíjení. Díky dvěma nezávislým pohonným jednotkám tak mohou řidiči ElectriX v tichosti a čistě procházet citlivými místy, jako jsou centra měst, oblasti přírody a kempy, aniž by se vzdali řádného dojezdu dieselového motoru. Standardně je k dispozici 2,3litrový MultiJet o výkonu 140 koní s manuální převodovkou, volitelné možnosti zahrnují motor o výkonu 180 k a/nebo osmistupňovou automatickou převodovku.
Osman Boyner, zakladatel a generální ředitel společnosti Bedeo, řekl: „Naše partnerství se skupinou Trigano představuje významný krok v transformaci trhu s obytnými automobily směrem k udržitelnější budoucnosti. Technologie elektrifikace umožňuje dobrodruhům zodpovědně objevovat přírodu a nabízí dokonalou rovnováhu mezi ekologickým cestováním a výkonem na dlouhé vzdálenosti. Jsme hrdí na to, že můžeme uvést do života tuto inovaci, která poskytuje novou úroveň flexibility a svobody moderním obytným automobilům, a ukázat, že naše elektrifikační systémy lze použít v různých případech, od dodávek až po obytné automobily.“
Varianty Chausson a Challenger ElectriX představují budoucnost ekologického cestování. Například u modelů Chausson X550 a X650 ElectriX se uvnitř nachází světlý modulární obytný prostor s prostorným obývacím pokojem pro čtyři dospělé osoby, skupinou sezení tváří v tvář spolu s plně vybavenou kuchyní a kompaktní a funkční koupelnou. Mezi další specifikace patří panoramatická střecha, kompletní a kvalitní vybavení kuchyně a koupelny, jakož i účinný systém vytápění. Kompaktní vozy modelové řady X jsou ve dvou délkách, kratší modely Challenger X150 a Chausson X550 jsou dlouhé 5,99 metru, Challenger X250 a Chausson X650 jsou dlouhé 6,36 metru.
Verze ElectriX s technologií Bedeo se dodávají se zárukou na baterie sedm let nebo 100 000 km. K dispozici jsou za základní cenu 99.990 eur*, což je značný nárůst oproti 74.990 eur* za standardní model Challenger X150. ElectriX jsou ale jistě zajímavým prostředkem ke snížení uhlíkové stopy. Volba dvourežimového řešení je důležitá, neboť nabízí možnost jednoduchého přechodu z klasického režimu na 100% elektrický jízdní režim podle specifických potřeb uživatele, čímž odpovídá současným environmentálním výzvám.
Zdroj: Bedeo
* Výrobcem doporučená maloobchodní cena založená na prodejních cenách v zemi výrobce. Ceny v jiných zemích se mohou lišit v důsledku konverze měny a DPH, poplatků a dovozních cel specifických pro danou zemi. Aktuální ceny poskytují místní prodejci.