Velké dálkové obytné motorové vozidla s pohonem všech čtyř kol a celkovou hmotností nad 7,5 tuny jsou ve velké oblibě. Jejich prodejní čísla nejsou velké, ale neustále rostou. Jedním z nejpopulárnějších výrobců těchto automobilů v Evropě je společnost Unicat. Ve svých výrobních halách v Dettenheimu poblíž Karlsruhe vznikají individuální cestovní a expediční vozidla, které tvoří svou vlastní třídu. Jedním z nich je nový Unicat MD57.

Základem modelu je MAN TGM 18.340 4×4 ve verzi s L kabinou a rozvorem 4,50 m. Výkon 6,9 litrového šestiválce je 250 kW (340 k) a maximální točivý moment dosahuje hodnoty 1250 Nm. Vznětový motor je spojen s dvanáctirychlostní převodovkou Tip-Matic od firmy ZF. Pohon všech kol rady MAN je vybaven uzávěrkou diferenciálu v přední a zadní nápravě.
Kabina je opatřena dvěma pneumaticky odpruženými, vyhřívanými a klimatizovanými komfortními sedadly. K dispozici jsou také dvě nouzové sedadla, které mohou být v případě potřeby přeměněny na lůžko. Klimatizace a elektrické okna jsou samozřejmostí podobně jako posilovač řízení, přídavné nezávislé topení, centrální zamykání a zadní kamera. Na palubě se nacádza USB zásuvky, zásuvky na 230 V, satelitní navigace GPS a hudební systém.

Komfortní kabina pro řidiče a spolujezdce
Celková délka automobilu je 8,90 m, šířka je 2,5 m a výška 3,8 m. Hmotnost vozidla, včetně paliva (dvoukomorový palivový systém 600 litrů nafty) a čisté vody je 12,3 t, celková hmotnost Unicatu je 13,9 tun. Samotná obytná nástavba je dlouhá 5,70 m, 2,48 m široká a 2,11 m vysoká (vnitřní rozměry jsou 5580 x 2360 x 1950 mm). Dodatečně izolovaná podlaha má zesílenou výztuž z ocelového rámu.
Uvnitř je Unicat MD57 vybaven teakovou podlahou ve stylu komfortních a luxusních jachet. Prvotřídní nábytek z masivu s povrchem z teakové dýhy je ručně vyráběný. Všude jsou použity stabilní kovové zámky a závěsy, všechny zásuvky jsou vybaveny pojezdy s kuličkovými ložisky.

Obývací část pro maximální pohodlí
V zadní části je příčně umístěno velké dvojlůžko 140 x 200 cm. Vybaveno je ventilovanými a vyhřívanými komfortními pružinovými matracemi. Skupinové sezení do U je s čalouněním Alcantara. Díky elektricky výškově ovládanému stolu je možné v místě sezení vytvořit další místo na spaní. Boční skříňky pod stropem poskytují dostatek úložného prostoru.
Uprostřed vozu je na straně řidiče podélně umístěna kuchyně. Její součástí je indukční varná deska, trouba, mikrovlnná trouba a kombinovaná chladnička s mrazákem.
Směrem ke kabině následuje hygienická místnost. Toaleta a sprchový kout jsou samostatné a od ostatního prostoru je možné oddělit je pomocí skleněných dveří. Sprchový kout může být také využit jako sušárna s vlastním radiátorem. Vpravo od vchodových dveří do obytné části je umístěna pračka s integrovanou sušičkou.

Bezstarostné technické vybavení
Veškeré vodní instalace jsou ve vnitřním vyhřívaném prostoru a jsou tak chráněny před mrazem. Pro teplou vodu je k dispozici 60-litrový teplovodní výměník tepla s elektrickým ohřívačem, který také napájí venkovní sprchu. Solární systém s výkonem 1620 wattů napájí baterie s kapacitou 630 Ah. Ve vozidle se nachází ještě další generátor s nabíjecí kapacitou 120 A. Ve dnech bez slunce převezme péči o proud benzinový mobilní generátor.
Příjemnou vnitřní teplotu zajišťuje dieselové ústřední teplovodní topení. Klimatizace se nachází na střeše. Několik funkci vozidla je možné sledovat a nastavovat na dálku.
Ceny výrobce poskytuje pouze na základě vážného zájmu zákazníka. (ampnet/gp)

 

Foto: Auto-Medienportal.Net/Unicat