Před 40 lety se nový obytný vůz značky Mercedes-Benz stal prvním nositelem jména po slavném benátském cestovateli. Mercedes-Benz Marco Polo, tehdy na bázi „Bremer Transporter“, měl premiéru v roce 1984. Od té doby poskytuje skvělé vzpomínky na cestování, od Evropy až po Asii, mnoha cestovatelům. Během své existence se řada Marco Polo z hlediska funkčnosti, komfortu a stylu neustále vyvíjela. A jeho budoucnost? Bude elektrizující.
Marco Polo na bázi „Bremer Transporter“: průkopník kempingových vozidel s hvězdou
V osmdesátých letech minulého století byl první Marco Polo jedním z kompaktních obytných vozů, které definovaly segment. Jeho charakteristické rysy, hranatá kapotáž, béžový lak bahama a béžově hnědý interiér, který byl v té době považován za „must-have“ pro náročné kempery. Jelikož se základní vozidlo T1 původně vyrábělo v Brémách, dostalo přezdívku „Bremer Transporter“. S výškou 2,97 metru byl první Marco Polo impozantním zjevem. V roce 1988 následoval facelift.
Základní koncepce bydlení modelu Marco Polo se od první generace nezměnila. Stále obsahuje střešní lůžko, kombinaci lavice a lůžka v zadní části, otočná sedadla řidiče a spolujezdce, kuchyňský kout s dřezem, vařičem a chladícím boxem, jakož i moduly skříněk a zásuvek.
Druhá generace na základě modelu Vito
V roce 1996 se díky snížení výšky na méně než dva metry a zavedení výsuvné střechy stala druhá generace modelu Marco Polo, vycházející z dodávky Mercedes-Benz Vito, mnohem vhodnější pro garážování. Zároveň se interiér stal podstatně funkčnějším. Kombinace sedadel a lůžek v zadní části vozu byla upevněna na kolejničkovém systému a dala se posouvat. Skříně byly vybaveny praktickými roletami. Stůl se dal uložit do obložení posuvných dveří a díky nožní parkovací brzdě byl volný přístup dozadu. V roce 1999 následoval facelift.
Třetí generace na bázi modelu Viano
V roce 2003 třetí generace modelu Marco Polo na bázi modelu Viano dosáhla dalšího pokroku z hlediska funkčnosti a opět stanovila nové standardy v segmentu obytných vozů. Elektricky ovládaná zvedací střecha, pohodlné střešní lůžko s bodově pružícími prvky, oceněné pečetí „Aktion Gesunder Rücken“ za design šetrný k zádům a lavicová sedačka s elektricky sklopnými opěradly, jakož i vzduchové polštáře v opěrkách sedadel pro lep . V roce 2010 následoval facelift.
Čtvrtá generace Marco Polo na bázi třídy V
Od roku 2015 se Marco Polo představuje ve své současné podobě na bázi Mercedes-Benz třídy V. Čtvrtá generace modelu Marco Polo stanovila nové standardy z hlediska estetiky a komfortu. Interiér se změnil na exkluzivní salonek, od kokpitu až po obývací část. Mezi hlavní prvky patřily a stále patří také podlahové krytiny v jachtovém vzhledu, atmosférické LED osvětlení interiéru, včetně volitelného ambientního osvětlení a široký výběr vysoce kvalitních dekoračních prvků a čalounění. Od faceliftu v roce 2019 a následných aktualizací nabízí Marco Polo i ještě více technologií včetně inovativního multimediálního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience) a pokročilé řídící jednotky MBAC (Mercedes-Benz Advanced Control) pro kempingové minivany, která vůz přemění na inteligentní domov pro cestovatele a digitální nomády.
Nová Třída V Marco Polo, která byla představena v létě 2023 a letos oslaví své uvedení na trh, pokračuje v tomto vývoji. Mimo jiné zaujme ještě kvalitnějším vzhledem exteriéru a kokpitu i vylepšeným systémem MBUX a MBAC, které nyní nabízejí nové funkce, například inteligentní ovládání úrovně AIRMATIC v režimu camper. Nový model tak umožňuje bezkonkurenční zážitek z glampingu.
Modul Marco Polo
Od roku 2023 doplňuje rodinu Marco Polo takzvaný Marco Polo Module. Díky němu se malé dodávky s hvězdou, včetně třídy T, v okamžiku přemění na kempingové mikrovany. Modul je umístěn v zavazadlovém prostoru vozidla a upevněn pomocí upevňovacích ok. Kempingový modul sestává ze standardní lůžkové jednotky pro dvě osoby a volitelné kuchyňské jednotky s dřezem a plynovým vařičem. V případě potřeby lze přidat i chladící box, který je umístěn v kuchyňské jednotce. K dalším volitelným prvkům patří pomocná baterie, balík Sleeping Package se zatemňovacími prvky a větracími mřížkami se síťkami proti hmyzu na oknech mezi sloupky C a D, jakož i stůl a kempinkové židle. Stůl se dodává se dvěma různýma nohama. To znamená, že lze postavit venku nebo zajistit v zadní části vozidla.
Mercedes-Benz Viano Marco Polo (2011): budoucnost kempování s hvězdou
Jednou z stěžejních témat budoucnosti modelu Marco Polo je elektromobilita. Mercedes-Benz Vans má ve své strategii pevně zakotvený nárok na vedoucí postavení v oblasti elektromobility. Ústředním krokem do elektrické budoucnosti je nová, modulární a škálovatelná „pouze elektrická“ architektura VAN.EA, která se bude zavádět od roku 2026. Na základě VAN.EA se bude elektrifikovat a rozšiřovat i portfolio obytných vozidel, kdy bude Mercedes-Benz nabízet středně velká i velká plně elektrická obytná vozidla přímo z výroby. Spolu se svými mezinárodními partnery v oblasti rekreačních vozů plánuje značka s hvězdou vytvořit nový průmyslový standard pro elektrické obytné automobily.
Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Group AG je jednou z celosvětově nejúspěšnějších automobilových společností. S Mercedes-Benz AG je skupina jedním z předních světových dodavatelů osobních automobilů vyšší kategorie a prémiových dodávek.
Zakladatelé společnosti, Gottlieb Daimler a Carl Benz, se zapsali do historie vynálezem automobilu v roce 1886. Mercedes-Benz jako průkopník automobilového inženýrství považuje formování budoucnosti mobility bezpečným a udržitelným způsobem za motivaci i povinnost. Společnost se proto nadále zaměřuje na inovativní a zelené technologie, jakož i na bezpečné a špičkové vozy, které uchvátí a inspirují.
Domovská stránka výrobce: mercedes-benz.com
Další informace jsou k dispozici na naší stránce: Mercedes-Benz
Inzerce – prodej, pronájem, koupě vozidel Mercedes-Benz