Škoda 1203 jako rodinná dodávka a moderní kempinkový vůz s výklopnou střechou pohledem dnešních designérů v rámci série „Ikony v novém kabátě“, kterou Škodovka připomíná legendární vozy ze své historie. ŠKODA Design představuje moderní interpretaci legendární dvanáctsettrojky. Skici podle vlastních představ vytvořil designér Daniel Hájek.

Pro svou moderní interpretaci si jednatřicetiletý designér Daniel Hájek nevybral Škodu 1203 náhodou. Během focení pro magazín Škoda Storyboard vzpomína: „Takovou v provedení valník máme u babičky a dědy na zahradě, jen už je nepojízdná.“ A když dodává, že „to bylo vlastně moje první auto, používali jsme ho jako pracovní stroj na poli, už v patnácti letech jsem si ho mohl občas nastartovat a sem tam s ním po poli pojíždět“.

Škoda 1203 Storyboard

Volba ovšem podle něj nemá jen osobní nostalgický důvod. „Zároveň se domnívám, že by takové auto dnes značce Škoda velmi slušelo,“ říká Daniel s tím, že zcela bez pochyby ztělesňuje hodnoty české značky: praktičnost, velký vnitřní prostor i Simply Clever řešení. V jeho představách je „nová“ 1203 i moderním kempinkovým vozem s výklopnou střechou. „Popularita tohoto typu aut v poslední době roste, takže jsem nakonec zvolil právě toto provedení.“

Nový vůz, žádné retro

Při návrhu se maximálně snažil design legendárního vozu přenést do 21. století, aniž přitom sahal po příliš retro řešeních. „Chtěl jsem, aby z mé studie bylo cítit, že je to to auto, ale aby to zároveň nebylo prvoplánové retro řešení. Navrhoval jsem moderní vůz s odkazem na legendu. Chtěl jsem, aby byla nadčasová,“ vysvětluje svou snahu o maximálně čisté provedení designu.

Škoda 1203 Storyboard

Nová 1203 dostala „dvojitý kšilt“, jak autor nazývá mírně přetažený lem střechy a masky chladiče, namísto jemných oblin ovšem obojí vyvedené v trochu ostřejších rysech. Obvodovou horizontální linii původní 1203 nahradila pro vozy Škoda dnes typická „tornado linie“ a auto dostalo moderní světelný podpis. „Dlouho jsem přemýšlel, jak odkázat na kulatá světla originálu, která by ale jinak byla moc retro prvkem. Proto je tu jen ten náznak obloučků, ale jinak nová výrazná signatura,“ říká Daniel. Na vozidle mu prý dala nejvíc zabrat záď. „Původní 1203 je poměrně úzká, moderní auta jsou hodně rozkročená, navíc jsem opět vymýšlel, jak sem dostat odkaz na světlomety, které 1203 podědila po modelu 1000 MB,“ přibližuje. Auto tak opticky hodně rozšiřují horizontální linie a odkazem na úzkou stavbu 1203 jsou skloněné bočnice a relativně úzká střecha.

Škoda 1203 Storyboard

V představách 31letého českého designéra stojí v rámci Ikony v novém kabátě nová 1203 na platformě koncernového Volkswagenu Transporter. Ale mohla by být klidně i plně elektrická. „Elektromobil by dovolil ještě lepší využití prostoru,“ podotýká. Dominantou interiéru je minimalisticky pojatá palubní deska s výrazným horizontálním členěním a dvouramenným volantem. Na historickou 1203 odkazuje i police ve tvaru obráceného křídla ve spodní části palubní desky. Ta obsahuje úložné prostory a její zajímavostí je, že je výsuvná. „V normálním autě by něco takového mohlo překážet, ale u dodávky je to praktické.“

Škoda 1203 Storyboard

Navzdory tomu, že v Daniel působí v automobilce na pozici designéra uživatelských rozhraní a pracoval například na vzhledu a logice palubních systémů modelů Octavia a Enyaq iV i na přípravě prototypů Vision X, Vision RS, Vision iV a Vision IN, jeho studie vlastně žádný infotainment nemá. „Představou je, že řidič využije pro tyto informace vlastní zařízení, třeba smartpohne nebo tablet,“ říká s tím, že by samozřejmě pro tato zařízení mohl navrhnout speciální aplikaci, která by obsluhu funkcí auta zvládala. Palubní deska tak má jen malý informační displej pod volantem, který navazuje na výdechy ventilace a „zrcadlí“ se s plaketou s označením modelu před spolujezdcem.

Škoda 1203 Storyboard

ŠKODA 1203 byla nejrozšířenějším československým užitkovým vozem 20. století. Užitkový vůz s jednoprostorovou karoserií byl poháněn čtyřválcem OHV o výkonu 39 kW. Z počátku se model vyráběl ve Vrchlabí, v roce 1981 se produkce přesunula do Trnavy, kde se 1203 vyráběla až do druhé poloviny 90. let. 

Zdroj: Škoda Storyboard