Fiat Ducato je oblíbený nejen v profesionální sféře, ale i ve světě karavaningu. Vždyť titul „Nejlepší základ pro obytný automobil“ získal dvanáct let v řadě a úspěšně slouží více než 500.000 vyznavačům rekreačních vozidel. Ve snaze zachovat si vedoucí pozici na evropském trhu, přichází turínský výrobce s modernizovanou verzí Ducata, který uvede letos v září . Modelový rok 2020 čeká hned několik důležitých novinek v podobě nových motorů, sofistikované 9-stupňové automatické převodovky a pokročilých asistenčních systémů.
Nové motory MultiJet2
Všechny nové motory jsou čtyřválce MultiJet2 o objemu 2,3 litru. Dvě ze čtyř variant motorů získají oproti předchůdcům o něco více koňských sil. Fiat dosáhl u motorů MultiJet2 i zvýšení točivého momentu. Novinky jsou vybaveny systémem SCR (Selective Catalytic Reduction – selektivní katalytická redukce) s AdBlue. Všechny varianty motorizace Ducata tak budou splňovat normu Euro 6d-TEMP, která zavádí měření emisi homologovaných automobilů v reálném prostředí a vstupuje v platnost v září. Turbodmychadlo s variabilní geometrií (VGT) je zárukou větší pružnosti a nižší spotřeby paliva.
Motorizace nové generace Fiat Ducato:
- MultiJet2 120 koni (88 kW) při 2.750 ot./min., maximální točivý moment 320 Nm při 1400 ot./min., 6-stupňová manuální převodovka
- MultiJet2 140 koni (103 kW) při 3.500 ot./min., maximální točivý moment 350 Nm při 1400 ot./min., 6-stupňová manuální nebo 9-stupňová automatická převodovka. Motorizaci je možné považovat za převážně vhodné řešení pro všechny obytné automobily střední třídy z hlediska hmotnosti, typu a velikosti. Zároveň představuje dobrý kompromis mezi náklady, spotřebou a výkonem.
- MultiJet2 160 koni (118 kW) při 3.500 ot./min., maximální točivý moment 400 Nm při 1500 ot./min., 6-stupňová manuální nebo 9-stupňová automatická převodovka. Pro tuto jednotku je použit specifický, vyztužený klikový hřídel s nadrozměrnými ložisky, speciální písty a modifikované turbodmychadlo.
- MultiJet2 180 koni (134 kW) pri 3.500 ot./min., maximální točivý moment 400 Nm pro manuální a 450 Nm pro automatickou převodovku
Automatická převodovka
Největší novinkou je 9-stupňová automatická převodovka, která v porovnání s předchozí robotizovanou převodovkou představuje rozhodující krok vpřed a staví Ducato na špičku své kategorie. Vybavená měničem točivého momentu umožňuje maximalizovat výkon a nabízí výběr ze tří režimů. Normal, Eco pro zajištění plynulé odezvy zrychlení a snížení spotřeby paliva a Power, který poskytuje rychlou odezvu zrychlení a řazení rychlostních stupňů pro optimální výkon i v drsnějších podmínkách.
Ducato má navíc dva provozní režimy. V režimu „Drive“ volí řídící modul převodové stupně podle jízdních podmínek jako je rychlost, zatížení nebo sklon. V režimu „Autostick“ je výhodná jízda v případě častých změn převodových stupňů a ve zvlášť obtížných podmínkách.
Asistenční systémy
Aby bylo Ducato ještě více úspornější, k dispozici bude Eco Pack s automatickým systémem Stop-Start a Eco-Switch. Pro obytné automobily s motory 140 k bude balíček volitelný, pro motorizaci ve verzi 160 a 180 koní bude součástí standardní výbavy. Kromě standardně dodávaného ESP (známy také jako ESC – Electronic Stability Control), zákazníci nové generace Ducata budou mít k dispozici na výběr z většího počtu nejmodernějších asistenčních systémů. Mezi ně patří dešťový senzor čelního skla, automatické potkávací světla, vypínání a zapínání dálkových světel nebo rozpoznávání dopravních značek.
Z moderních asistenčních systémů, které mají na starosti bezpečnost, je možné zmínit i systém varování při vybočení z jízdního pruhu (LDWS) a to i v podmínkách zhoršené viditelnosti nebo sledování mrtvého úhlu BSA (Blind Spot Assist), které je v osobních automobilech běžné. Parkování může pomoci detekce příčného pohybu Rear Cross Path (RCP) když radarové senzory v zadním nárazníku detekují při couvání i objekty přibližující se z bočních stran. Novinkou je prevence nárazu s ovládáním brzd Full Brake Control (FBC), která detekuje překážky při jízdě, ověřuje existenci nebezpečí kolize a zasáhne autonomním ovládáním nouzového brzdění. Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) monitoruje tlak v pneumatikách a varuje řidiče při jejich změnách.
Pokrok se podařil Fiatu i u infotainmentu Ducata, jehož součástí je 7-palcová dotyková obrazovka s USB portem a DAB rádiem. K dispozici je i AndroidAuto nebo Apple CarPlay.
Závěr
První nové modely Ducata jsou pro výrobce obytných automobilů již dodávány, aby své modelové řady pro rok 2020 byly na nadcházejícím Caravan Salonu 2019 v Düsseldorfu prezentovány již na modernizovaném základě.
Za zmínku ještě stojí připomenutí, že Fiat Ducato těží i ze služeb Fiat Professional for Recreational Vehicles, rozšířené asistenční sítě na celém kontinentálním území s více než 6.500 servisními místy „Fiat Professional„, z nichž 1.800 je specializovaných na obytné automobily „Fiat Camper Assistance„. V neposlední řadě je tu ještě péče o zákazníky, kde díky vícejazyčnému call centru (51 jazyků, 24 hodin, 7 dní v týdnu) a bezplatnému telefonnímu číslu 00 800 342 811 11 je možné získat odpověď na všechny informační a asistenční požadavky.
Foto: Fiat Chrysler FCA