Elektrická vozidla stále více zasahují do našeho života. Studenti holandské Eindhoven University of Technology představili vozidlo, kterým chtějí ukázat, jak by to mohlo vypadat v oblasti cestování a karavaningu. Navrhli a vyrobili totiž první obytné vozidlo na sluneční pohon.

Stella Vita

Studenti Eindhoven University of Technology mají v oblasti vozidel na sluneční pohon za sebou několik úspěšných projektů. Dvaadvacet členný tým Solar Team Eindhoven nyní navrhl a vyrobil obytné auto na sluneční pohon, které má být zcela soběstačné. Jmenuje se Stella Vita a představuje ukázku udržitelného života a mobility. Předváděcí cesty z Eindhovenu na jih Španělska má dokázat jeho schopnosti. Podle vedoucího týmu Kjella Revenberga by měla cesta v obytném autě poháněného solární energií napříč kontinentem inspirovat k udržitelné budoucnosti co nejvíce lidí.

Přečtěte si také:  Peugeot e-Rifter Vanderer je úžasně multifunkční elektrický kempingový minivan

Futuristický design obytného auta je o užitečnosti, maximalizaci vnitřního prostoru, aerodynamice a povrchu. Velká, dlouhá střecha byla nutná k umístění solárních panelů, které ji svou plochou 8,8m2 zcela zakrývají. Solární panely vozu jsou schopné napájet nejen samotné vozidlo, ale i různé jeho funkce. Mohou napájet například kávovar a televizi, zatímco se bude nabíjet přenosný počítač či sprcha. Konstrukce střechy je řešena jako výklopná, pop-top střecha. Během jízdy zajišťuje výhodný aerodynamický odpor, když je Stella Vita v klidovém stavu, mohou ji cestující pomocí hydraulického systému zvednout. Zajistí se tak dostatek místa na hlavu a prostor na vaření, jídlu a spánek. Interiér vypadá prostorně a pohodlně. Kuchyň, postel, pohovka, sprchový kout a toaleta zajišťují skutečný pocit pohodlí. Lehký nábytek je možné používat nejen v interiéru, ale také se dá rychle a s malým úsilím přemístit ven.

Stella Vita

Střecha skrývá také jednu pozoruhodnou vychytávku. Pod hlavním solárním panelem se nacházejí další dva panely, které se mohou vysunout do stran a zdvojnásobit tak plochu solárních panelů na výsledných 17,5 m2.

Přečtěte si také:  Renault pokračuje s vizí Hippie Caviar, tentokrát elektrickou verzí Motel
Stella Vita

Ve složeném stavu je Stella Vita dlouhá 7,20 metru, široká 2,05 a vysoká 1,83 metru. Pokud se střecha zvedne a rozloží, obytný automobil doroste do šířky 4,40 metru a výšky 2,54 metru. Plné nabití lithium-iontové baterie, která má výkon 60 kWh, trvá dva až tři dny. Díky maximální rychlosti 120 km / h se udržitelný obytný automobil nemusí před konvenční konkurencí vůbec skrývat.

Stella Vita

Za slunečného dne by měl obytný automobil projít až 730 kilometrů, bez dostatečného slunečního záření by měla mít Stella Vita mít dojezd 600 kilometrů. Testovací jízda má dosažení těchto hodnot dokázat. European Solar Tour začíná v Eindhovenu a po 3 000 km je konečným cílem Tarifa, nejjižnější město Španělska. Během trasy je naplánováno 13 různých zastávek, které byly vybrány kvůli jejich nádherné přírodě, pulsujícímu centru města a jejich důležitému postavení v energetické změně. Solar Team Eindhoven chce absolvováním trasy inspirovat současný trh a společnost k urychlení přechodu k udržitelný budoucnosti.

Foto: Bart van Overbeeke

Líbil se Vám článek?

Naši redakci můžete podpořit peněžitým darem
v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:

2400806950 / 2010

QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.