Koncern Stellantis představil v rámci společného postupu kompletní řadu modernizovaných a elektrifikovaných kompaktních, středně velkých a velkých dodávek značek Citroën, Fiat Professional, Opel/Vauxhall a Peugeot. Celkově se jedná o 12 vozů, jejichž nová generace se stává součástí strategické ofenzívy Pro One divize užitkových vozů Stellantis.
Nová generace bezemisních technologií
Koncern Stellantis je v současnosti nesporným evropským lídrem v oblasti pohonu užitkových vozidel s nulovými emisemi. Představená modernizovaná užitková vozidla přinášejí 2. generaci bezemisních technologií, včetně vlastních bateriových systémů EV, které poskytují ještě větší dojezd.
„Tato 2. generace dodávkových vozidel s nulovými emisemi, která nabízí zvýšenou autonomii čistě elektrických vozidel, větší nabídku palivových článků, 18 ADAS – pokročilých asistenčních systémů řidiče, plnou konektivitu a inovace ještě více posílí naše současné vedoucí postavení ve všech segmentech dodávek,“ uvedl při představení nových modelů Xavier Peugeot, senior viceprezident obchodní jednotky Stellantis Commercial Vehicles.
Nové technické prvky
Už na první pohled je zřejmé, že vnější změny vozů jsou minimální a jedná se spíše jen o kosmetické úpravy a lehký facelift. Modernizovaná vozidla jsou rozpoznatelná hlavně podle přední části např. novými maskami a nárazníky nebo full LED světlomety.
Větší změnou prošel interiér, kde středem pozornosti je řidič. Nová generace rozhraní infotainmentu zvyšuje produktivitu a bezpečnost, přičemž zásluhu na tom mají také přístrojové panely a středové displeje, které jsou větší a konfigurovatelné. Bezdrátové připojení k internetu, aktivované při dodání vozidla, umožňuje využívat dostupné balíky služeb, například preventivní údržbu, trénink ekologické jízdy, správu nabíjení elektrických vozidel apod. Aktualizace vzduchem umožňuje vozidlům udržovat systém stále aktuální.
400V rozhraní e-Power Take Off (ePTO) přináší elektrifikaci v celé řadě užitkových vozidel, aniž by se snížilo užitečné zatížení vozidla. Systém ePTO využívá energii z nainstalované trakční baterie pro přestavby a vestavby místo toho, aby se vyžadoval samostatný zdroj energie.
Kompaktní dodávky
Kompaktním dodávkám Citroën Berlingo, Fiat Doblò, Opel Combo a Peugeot Partner poskytne druhá generace pohonu BEV nejlepší dojezd ve své třídě až 330 km. Novinkou kromě upraveného designu exteriéru je tepelné čerpadlo pro elektrické varianty, které optimalizuje využití energie v chladných a zimních podmínkách s cílem maximalizovat dojezd vozu.
Novinkou je dostupné digitální zpětné zrcátko, které je napájeno signály z kamery v pravém zpětném zrcátku a v zadní části vozidla. Kromě toho do standardní výbavy přibyly četné asistenční systémy, mezi které patří mimo jiné inteligentní asistent udržování rychlosti, asistent udržování v jízdním pruhu, systém Attention Alert a asistent nouzového brzdění. Kromě toho kompaktní dodávky koncernu mají k dispozici na přání také adaptivní tempomat s funkcí Stop.
Středně velké dodávky
Středně velké dodávky Citroën Jumpy, Fiat Scuda, Opel Vivaro a Peugeot Expert budou mít v elektrické verzi na výběr baterii o kapacitě 50 kWh s dojezdem 230 kilometrů, nebo baterii 75 kWh s dojezdem 350 kilometrů. Kromě faceliftu s novými světlomety a předními částmi byl renovován i jejich interiér. Osvěžila jej středová část s novým přístrojovým panelem, odkládací schránkou, držákem sklenic, propracovanou řadící pákou a volantem.
Velké dodávky
Z velkých dodávek Stellantis prošel výraznou aktualizací v roce 2021 jedině Fiat Ducato. Citroën Jumper, Opel Movano a Peugeot Boxer dosud stále vycházejí z technologie a rozsahu výbavy předchozí série Ducata. Od roku 2024 však budou mít všechny modely koncernu Stellantis stejný základ, který vychází z dnešního Fiata. Týká se to zejména inovací v řízení, kokpitu a asistenčních systémech.
Pokud francouzské modely a Opel Movano byly dosud vybaveny naftovými motory Peugeot/Citroën, všechny varianty ve skupině nyní dostanou spalovací motor nové generace o zdvihovém objemu 2,2 litru o výkonu 120, 140 nebo 180 k. Zároveň dostanou všechny značky jako volitelnou možnost novou osmistupňovou automatickou převodovku pro lepší dojezd a dovednosti.
Zároveň se kompletně propracují elektrické varianty, čímž technologii předchozích modelů nahradí elektromotory o výkonu 200 kW/270 k a baterie o kapacitě 110 kWh, které umožní dojezd až 420 km. Kromě toho rychlonabíjení o výkonu 150 kW zajistí, že baterie velké dodávky se nabije z 0 na 80 % (SoC) za méně než jednu hodinu.
Ve velkých dodávkových vozidlech budí pozornost řešení 2. úrovně autonomního řízení prostřednictvím kombinace adaptivního tempomatu s funkcí Stop and Go, asistenta pro udržování vozidla v jízdním pruhu a asistenta pro jízdu v dopravní zácpě.
Vodíkový pohon
Vylepšení zároveň rozšiřují vedoucí postavení koncernu Stellantis také v oblasti pohonu vodíkovými palivovými články s nulovými emisemi. Jeho druhá generace ve středně velkých dodávkách, která se začne vyrábět v polovině roku 2024, využívá exkluzivního systému, který poskytuje v tomto segmentu rekordní dojezd až 400 km. Pohon vodíkovými palivovými články se v roce 2024 dále rozšíří do velkých dodávek s architekturou středního výkonu, dojezdem do 500 km a časem plnění pět minut.
Fotogalerie
Stellantis Pro One
Ofenzíva Stellantis Pro One se zaměřuje na vedoucí postavení na světovém trhu užitkových vozidel s nejefektivnějším portfoliem produktů, 20 000 specializovanými kontaktními místy a konkurenceschopnými službami, přičemž profesionálním zákazníkům přináší výjimečná řešení značek Citroën, FIAT Professional, Opel, Peugeot, Ram a Vauxhall. Stellantis Pro One, jeden ze sedmi akrečních podniků v rámci strategického plánu Dare Forward 2030, si klade za cíl:
- zdvojnásobení tržeb
- 40% podíl elektrických vozidel s technologiemi pohonu na baterie, vodíkové palivové články a technologiemi na prodloužení dojezdu
- možnost aktualizace přes vzduch pro každé nové vozidlo od roku 2026
- balíček propojených služeb zaměřených na zvýšení efektivity firemních zákazníků
- inovativní autonomní řešení.
Program tak výrazně přispěje k dosažení cílů Dare Forward 2030, kterými je dosáhnout 100% podíl prodeje BEV osobních vozidel v Evropě a 50% podíl prodeje BEV osobních a lehkých nákladních vozidel ve Spojených státech do roku 2030. Stellantis Pro One je plně součástí ambice společnosti stát se do roku 2038 korporací s nulovými čistými emisemi oxidu uhličitého, včetně všech rozsahů, s jednocifernou procentuální kompenzací zbývajících emisí.
Závěr
Stellantis, který vznikl fúzí mezi Fiat Chrysler a PSA Group, uvedl, že užitková vozidla v nové podobě by měla na evropské trhy dorazit do konce roku 2023. Kromě představení vozidel, která se týkají především evropského trhu, zároveň potvrdil pro Severní Ameriku modernizaci modelu Ram ProMaster EV, která přijde do konce roku 2023 a následně do konce roku 2024 i elektrický nákladní automobil Ram 1500 REV.
Jednotným přístupem a pozoruhodným krokem vylepšují čtyři značky ze skupiny Stellantis tři série užitkových vozidel. Vliv to má hlavně na velké dodávky značek Opel, Peugeot a Citroen, které tři roky po modernizaci Fiatu Ducato obdrží nejnovější technologické aktualizace s modernizovaným kokpitem a novými asistenčními systémy. Fiat Ducato tím dostane jako základní vůz pro obytné automobily velmi silnou konkurenci od sesterských značek.
Zdroj: Stellantis