Rakousko zavádí novou možnost placení dálničních poplatků, která se na první pohled nemusí zdát velmi atraktivní. Rakouská vláda rozhodla o zavedení jednodenní dálniční známky, která vstoupí v platnost od příštího roku za cenu 8,60 eura. Zároveň se výrazně zdražuje desetidenní dálniční známka.

Zavedení jednodenní dálniční známky je zajímavé zejména pro cestující na jednodenní výlety a tranzitní cestující. Podle zástupce rakouského klubu motoristů ÖAMTC bude tato možnost atraktivní pro cestující, kteří jsou v Rakousku jen na krátkou dobu. Vláda přijala usnesení v souladu se směrnicí Evropské unie o zpoplatnění infrastruktury, která stanoví odstupňování mýta s denními sazbami. Státy by měly zavést tuto možnost nejpozději do 25. března 2024. Dosud, i na krátkodobý pobyt nebo tranzit bylo zapotřebí si zakoupit za používání dálnic v Rakousku desetidenní dálniční známku.

Přečtěte si také:  Dálniční známky 2023. Rakousko, Slovensko a Maďarsko dražší, ve Slovinsku pouze elektronicky

Pro motoristy se však nová jednodenní dálniční známka při krátkých cestách s přenocováním nebo týdenních dovolených na jihu Evropy, které vyžadují zpáteční cestu přes Rakousko nemusí nutně vyplatit. Cena za desetidenní dálniční známku se v příštím roce zvýší z 9,90 na 11,90 eura, ale stále bude výrazně levnější než koupě dvou jednodenních známek.

Zároveň se pro rok 2024 mění cena i za dvouměsíční dálniční známku, která se mírně sníží z 29,00 eur na 28,90 eur, zatímco roční dálniční známka bude nadále stát 96,40 eur.

Rakousko vybírá tyto poplatky za mýtné od roku 1997 a jen z dálničních známek dosáhlo minulý rok příjmů ve výši 540 milionů eur. K tomu je třeba připočítat 226 milionů eur za poplatky související s používáním tras, jako například mýtné vybírané v tunelech, a téměř 1,7 miliardy eur z mýtného pro nákladní vozidla.

Přečtěte si také:  Slovinsko zdražuje před letní sezónou dálniční známky o 6,8 procenta

Rakousko: Změna mýtného podle hmotnosti

Vozidla do 3,5 tuny potřebují dálniční známku a vozidla nad 3,5 tuny platí mýtné na základě počtu najetých kilometrů pomocí GO-Boxu. Tento hmotnostní limit se od 1. prosince 2023 změnil. Rozhodujícím faktorem již není největší přípustná celková hmotnost, ale největší technicky přípustná hmotnost naloženého vozidla. Vozidla s technicky přípustnou maximální hmotností naloženého vozidla nad 3,5 tuny vyžadují GO-Box. Vozidla do 3,5 tuny musí mít dálniční známku a zaplatit silniční mýtné. Výsledkem tedy bude, že více vozidel bude muset mít GO-Box, jelikož technicky přípustná maximální hmotnost naloženého vozidla je často vyšší než 3,5 tuny. Je třeba poznamenat, že na vozidla, která byla poprvé zaregistrována před prosincem 2023, se vztahuje pětileté přechodné období do konce ledna 2029. Konkrétně: obytná vozidla s celkovou hmotností vyšší než 3,5 t, avšak nižší než 3,5 t s první registrací před prosincem 2023 zatím nepotřebují GO-Box.

Přečtěte si také:  V Německu jsou obytné auta od mýta pro vozidla nad 3,5t osvobozeny, neplatí to však pro všechny

Užitečné odkazy:

Líbil se Vám článek?

Dejto to najevo a kupte naši redakci kávu.
Podpořte ji peněžitým darem bankovním převodem na účet
2400806950 / 2010
nebo naskenujte QR kód s údaji k platbě. Výši částky si určete sami. Děkujeme!