Letní prázdniny se blíží, což znamená, že mnoho rodin vyrazí trávit dovolené v zahraničí. Přestože vlastní auto stále zůstává nejoblíbenějším dopravním prostředkem pro zahraniční dovolenou, stále přibývá více cestovatelů, kteří využívají služeb půjčoven obytných automobilů. Proto by mělo být samozřejmostí, aby se každý, kdo se chystá do zahraničí, nejprve seznámil s příslušnými předpisy o silničním provozu specifickými nejen pro cílovou, ale i tranzitní zemi. Doporučuje to i německý automotoklub (AvD), který sestavil nejdůležitější dopravní předpisy specifické pro jednotlivé země, se kterými by se měli rekreanti seznámit.

Přednost v jízdě

Kromě základního pravidla přednosti z prava, které platí na evropské pevnině, a značek jako „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj“, je přednost v jízdě v některých zemích vyznačena barevnými označením i na vozovce. Například v Dánsku a Nizozemsku se můžeme setkat s příčným značením sestávajícím z trojúhelníků se špičkou směřující k řidiči (tzv. žraločí zuby). Ve Finsku, stejně jako v Česku nebo na Slovensku může být značka „Dej přednost v jízdě“ výstražnou značkou, pokud dodatková tabule s nápisem „Stop“ a údajem o vzdálenosti k bodu povinného zastavení označuje vedlejší cestu.

Parkovací zóny ve městech

V mnoha evropských zemích zřídila velká města prostorné parkovací a ekologické zóny.

Španělsko
V Madridu se dopravní omezení nazývají a označují „SER“. Parkovací místa jsou označena modrými nebo zelenými čarami. V těchto zónách je parkování pro návštěvníky omezeno na maximálně dvě hodiny. Platit lze prostřednictvím automatu na parkování nebo mobilním telefonem.

Rakousko
Také v Rakousku zřídila mnohá města zóny krátkodobého parkování. Téměř celá Vídeň je určena jako zóna krátkodobého parkování. Parkovací automaty už nejsou, maximální doba parkování jsou dvě hodiny. Omezení platí od pondělí do pátku od 9. do 22. hodiny kromě svátků. Parkovací lístky lze zakoupit v trafikách, automatech na lístky, čerpacích stanicích, poštách nebo bankách.

Itálie
V Itálii znamenají modré čáry placené parkoviště. Žlutá čára označuje povolení k parkování pro konkrétní vozidla.

Zona traffico limitato

Francie
Paříž obecně reguluje zpoplatněné parkování od pondělí do soboty mezi 9:00 a 20:00. Bezplatné parkování je jen v noci a v neděli. Žlutá nálepka na automatech na parkovací lístky v určitých ulicích označuje, že během státních svátků lze parkovat bezplatně. Parkovací automaty lze ovládat pomocí telefonní aplikace nebo bankovních karet. Parkovací lístek lze zakoupit pouze na starší modely s „Paris Carte“, které lze koupit v „Bar Tabac“ za 15 až 40 eur. Čas parkování je omezen na maximálně šest hodin, jinak je třeba dodržovat specifické značky. Dlouhé stání jsou povoleny pouze na veřejných podzemních parkovištích.

Chorvatsko
Chorvatsko označuje zákazy parkování čarami na krajnici. Chorvatský Záhřeb rozdělil své území na tři zóny krátkodobého parkování a jednu s delší dobou parkování. Při překročení maximální doby parkování nebo nezaplacení poplatků hrozí pokuty. Parkovací povolení lze získat a zaplatit online. Jakýkoliv doklad o zaplacení je třeba uschovat. Provozovatel správy parkovacích míst to od uživatele vyžaduje jako doklad o zaplacení parkovného.

Přečtěte si také:  Dovolená v evropských kempech bude dražší v průměru o sedm procent. Chorvatsko letos vyjde nejdráž

Dánsko
V Dánsku platí zákaz parkování do 10 metrů před a za křižovatkou. Hlavní město Kodaň zpoplatnilo parkování ve velkých částech města od pondělí do soboty. Zdarma parkování v těchto městských částech je možné pouze od soboty 17:00 do pondělí 8:00 hodin. Poplatky jsou odstupňovány podle nastaveného času a pásma (červená, zelená, modrá). Zóny krátkodobého parkování lze identifikovat podle příslušných značek, které lze použít v určeném časovém rámci se zobrazeným parkovacím kotoučem.

Švédsko
Placená parkovací místa jsou ve Švédsku označena nápisem „Avgift“. Pokud je uvedeno „P-skiva“, musí být použit parkovací kotouč. „Förhyrda platser“ nebo „Boende“ znamená, že je nutné speciální parkovací povolení. V některých městech je zažito i parkování podle data, tzn. v určitých zónách je v sudé dny povoleno parkování jen na sudé straně ulice a naopak.

Žluté značení
Skoro všude jsou omezení parkování a zastavení často označena barevnými čarami nebo plochami na okraji chodníků. Žluté pruhy na vnějším okraji vozovky nebo na krajnicích označují zákaz stání. Ve Švýcarsku se pro zákaz parkování bez značek využívají na okraji silnice místo čar žluté křížky.

Environmentální zóny

Z důvodů ochrany ovzduší a hluku platí v mnoha městech v Evropě i omezení vjezdu pro motorová vozidla. Ve Francii se v některých městech, pokud se překročí určité mezní hodnoty, vyžaduje takzvaná nálepka CritAir. Ta se dá objednat online za 4,61 EUR (https://www.certificat-air.gouv.fr/). Platná omezení přístupu jsou na místě označena značkami a elektronickými displeji.

Výrazná omezení platí i v Bruselu, Antverpách a Gentu. Naftová vozidla s emisními normami Euro 0 až Euro 4, jakož i benzinové motory s Euro 0 nebo Euro 1 jsou pro vstup trvale vyloučeny. Výjimku však lze získat za poplatek. Povinná předběžná registrace nebo potřebné speciální povolení pro vozidlo probíhá na webových stránkách příslušných míst online:
Brusel – https://www.lez.brussels/mytax
Antverpy – https://lez.antwerpen.be/
Gent – https://stad.gent/en/mobility-ghent/low-emission-zone-ghent

Francie, Pařiž
Foto: Chait Goli

V Itálii existuje již delší dobu takzvaná „Zona a traffico limitato“ (ZTL), která výrazně omezuje automobilovou dopravu v historických jádrech měst. Jízda v intravilánu měst je možná jen v určitých časech a pro určené oprávněné osoby. Povolení dostávají například obyvatelé, majitelé podniků a dodavatelé, ale i úřady a poskytovatelé komunálních služeb. Pokud si jako turista rezervujete hotel nebo penzion v centru města, měli byste myslet na speciální povolení pro vlastní auto. Informace o tom obvykle poskytují webové stránky ubytovacích zařízení.

Ve větších místech dopravu monitorují videokamery, které dokáží zaznamenat SPZ. Velké tabule slouží také k upozorňování na pravidla vjezdu na přístupových cestách. AvD varuje, že množství informací je často matoucí bez jasného oznámení povolení pokračovat v jízdě. Těm, kteří omezení nedodrží, hrozí nejen pokuty, ale i odtažení za cenu nákladů. Mělo by se také vzít v úvahu, že uložené výjimky lze kdykoli porovnat s rozpoznáváním SPZ. Kromě toho existuje i výměna informací v rámci EU o dopravních přestupcích. Mimochodem, každý neoprávněný vstup do zóny nebo v rámci ní bude stíhán a potrestán jako individuální čin, čímž se mohou velmi rychle navýšit částky za přestupek.

Přečtěte si také:  V Německu jsou obytné auta od mýta pro vozidla nad 3,5t osvobozeny, neplatí to však pro všechny

Dokonce i ti, kteří chtějí jet autem do centra Madridu, musí věnovat pozornost „Zona de Bajas Emisiones“. O speciální povolení pro vozidla registrovaná v zahraničí lze požádat prostřednictvím internetové stránky městské správy.
Barcelona má uvnitř obchvatu environmentální zónu „Zona Baixes Emissiones“ (ZBE). Každý, kdo chce přijet autem do města, se musí předem přihlásit, včetně motorových vozidel registrovaných v zahraničí. Jednodenní (24-hodinové) povolení je třeba vyžádat od Metropolitního registru zahraničních a jiných povolených vozidel. Ročně lze získat maximálně deset denních povolení.

Omezení rychlosti

Limit 30 km/h ve městě
Španělsko snížilo povolenou rychlost v městských oblastech pod obvyklých 50 km/h. V obcích platí tři rychlosti v závislosti na typu silnice. Pokud je pouze jeden jízdní pruh pro oba směry (bez značení jízdních pruhů), platí 20 km/h. Pokud komunikaci tvoří jeden jízdní pruh v každém směru, platí povolená rychlost 30 km/h. Pro dva nebo více jízdních pruhů v každém směru je povolená maximální rychlost 50 km/h.
V Bruselu je také povolena rychlost většinou 30 km/h. Na některých hlavních cestách existují výjimky, kde může být povolena rychlost 50 nebo 70 km/h. V obytných čtvrtích hlavního města Belgie obecně platí omezení rychlosti na 20 km/h. Také v Paříži je téměř na všech ulicích omezena rychlost na 30 km/h. Doporučuje se sledování dopravního značení.

Omezení rychlosti pro soupravy s karavanem
I pro maximální povolenou rychlost jízdy s přívěsem platí heslo „Jiný kraj, jiný mrav“. V některých zemích závisí maximální rychlost při tažení přívěsu na celkové přípustné hmotnosti přívěsu nebo na celkové hmotnosti přívěsu. Například, pokud cestujete ve Francii s přívěsem a maximální hmotnost soupravy je menší než 3,5 tuny, nemusíte dodržovat žádná dodatečná rychlostní omezení a můžete jezdit rychlostí až 130 km/h. Rozhodující je tedy součet přípustných celkových hmotností tažného vozidla a přívěsu, jak je uvedeno v evidenci obou vozidel. Nad tímto hmotnostním limitem je povolena maximální rychlost 90 km/h.
V Itálii je maximální rychlost pro soupravy s přívěsem 80 km/h, zatímco obytné automobily o celkové hmotnosti od 3,5 do 12 tun mohou na dálnici jezdit rychlostí až 100 km/h. Na druhé straně v Nizozemsku mohou soupravy jezdit maximálně 90 km/h. Pokud samotný přívěs nebo obytný vůz váží více než 3,5 tuny, maximální povolená rychlost je 80 km/h. Pokud tedy jedete na dovolenou s karavanem nebo jiným přívěsem, měli byste se předem informovat o maximálních povolených rychlostech v cílové zemi, jakož iv tranzitních zemích.

Přečtěte si také:  Slovinsko zdražuje před letní sezónou dálniční známky o 6,8 procenta
Karavan

Výstražná označení na obytných automobilech a karavanech

Francie zavazuje všechny řidiče a majitele vozidel nad 3,5 tuny (včetně obytných automobilů) nalepit celkem tři speciální nálepky mrtvého úhlu na stranu řidiče, spolujezdce a zadní část. Účelem je upozornit chodce a cyklisty na nebezpečí mrtvého úhlu. Toto nařízení platí i pro vozidla registrovaná v zahraničí. Soupravy karavanů musí mít výstražná upozornění pouze tehdy, má-li tažné vozidlo nebo přívěs celkovou přípustnou hmotnost vyšší než 3,5 tuny.
Ve Španělsku musí být přívěsy a mobilní domy o délce nad 12 metrů označeny vzadu buď velkým štítkem (130 cm x 25 cm) nebo dvěma malými štítky (každý 50 x 25 cm), každý žlutý s červeným okrajem. Panely musí být upevněny ve vzdálenosti 50 až 150 centimetrů od vozovky.
Náklad vyčnívající dozadu musí být v Itálii speciálně označen. Vyžaduje se standardizovaná, 50 x 50 centimetrů, červeno-bíle šrafovaná reflexní tabule. Pokud náklad pokrývá celou šířku vozidla, musí být oba boční rohy označeny takovou značkou. Odpovídající nařízení platí i ve Španělsku a Portugalsku.

Přenocování v obytných automobilech

Na dlouhých a namáhavých cestách byste si měli pravidelně plánovat přestávku. Občas je dokonce vhodné dát si pauzu a dopřát si trochu spánku. Na okrajích silnic je to však přes noc povoleno jen zřídka. Pokud cestujete s autem, přívěsem nebo obytným vozidlem, musíte být opatrní. V Dánsku a Nizozemsku je to zakázáno. V nouzových situacích se přenocování mimo kempy výjimečně toleruje v Rakousku, Švýcarsku, Itálii a Francii. V Německu také není zakázáno dopřát si noční odpočinek během cesty, ale pouze v míře, abyste mohli pokračovat v cestě fit a odpočinek utí. Vždy je však třeba dodržovat značky parkování a zastavení. Kdo chce stát na soukromém pozemku, i když jde o pole, musí se nejprve zeptat majitele. Naopak v Norsku a Švédsku je přenocování při cestách povoleno.

Dálniční známky a mýtné

Mnohé ze zmíněných zemí účtují poplatky za používání silnic ve formě dálničních známek nebo mýtného. Na rozdíl od nalepené nebo elektronické dálniční známky, která je v příslušné zemi platná všude, se mýtné vybírá za úseky silnic na mýtnicích. V některých zemích jsou navíc samostatně zpoplatněny i přejezdy některými tunely, mosty a dokonce i některými horskými přejezdy. Silničním poplatkům se věnujeme samostatně na stránce:

Líbil se Vám článek?

Dejto to najevo a kupte naši redakci kávu.
Podpořte ji peněžitým darem bankovním převodem na účet
2400806950 / 2010
nebo naskenujte QR kód s údaji k platbě. Výši částky si určete sami. Děkujeme!